|
Géczi János
A helyről
Baka István szenvedéstől szédűlt arca
jelenik meg előttem azóta mindenhol, amióta eltemettük belőle Szekszárdon
azt, ami az ember volt. Nem a versei, nem a mondatai, nem a hangja kísért,
hanem az a beomlott arc, amely az övé volt valamikor, de egyszerre csak
a miénk lett.
Stendhal a
római Caracalla-thermák romjára mondja - valahol az 1928-as naplójában
-, hogy olyan kevés a forma abban az épületben, hogy egyebe sincs, mint
a valósága.
A halott Baka
István arcára látok azokban a fényképekben is, amelyek Ilia Mihály hatvanadik
születésnapján készültek Tápén, egy kocsmában, s ahol Baka - talán utoljára
- megfeledkezett a hasfalára kivezetett bélszájról, a felragtapaszozott
nylonzacskóról; mindenki (majdnem mindenki) jelen volt ott, akit kényes
ízlése megtűrt maga (és mások) mellett. Még voltak verstervei, szégyenkezve
büszkélkedett azzal, hogy nemi vágya megmaradt, miközben öngyilkosságra
készülődött; nem akart betegség, Isten, szenvedés, azaz nem maga által
meghalni.
Baka mégsem
önkezével vetett véget az életének. Hitte, hogy amiben van, még nem a vég,
s különösen, nem az ő vége.
Az arca sem
vált viaszosssá, csak valami kékesszürke szín regnált rajta és a szakálla,
hiába nyírták le az exitus után, tovább növekedett. Visszanőtte a szokásos
tépett, szétálló fazonját; a sok ősz szőrszál nem állt össze barátom állán
keretté - pedig ő mindig ilyesmit várt volt el attól.
Jobb szemüregében,
közel a lehunyt, vékony szemhéj halánték felé kifutó sarka alatt vízcsepp
ült: nem is vízcsepp, hanem lencsényi jégmorzsa, amely lassacskán vízzé
olvadt, ahogy a tömeg miatt melegedni kezdett a ravatalozó, s olvadni Baka
lehűtött teste.
Aztán az elkövetkező
másfél órában sorra megjelentek a Baka-motívumok, a tigrisliliom, az egy
szál rózsás lányok, a setét bíborlevelű meggyfa, a búcsúzkodók, az adysta
gesztusok, a félszeg mellékalakok: akár egy isztriai kripta haláltáncot
ábrázoló freskóján.
Baka mindig
szerette a részleteket, talán nem is tűre a teljeset, az egészet. Gondolom,
ezért vágyott vissza a saját múltjába is. Hiába volt Juhász Gyula óta a
legszegedibb költő, mégis szekszárdinak tudta magát, prózái helyszíne rendre
a szülőváros, versmotívumai legtöbbje ha nem Leningrádból, akkor Szekszárdról
való. Szegedi halott se akart lenni, holott végül kibékült lakhelyével
- neki a hely kellett, ahol biztonsággal ellehet a jövő időben is.
Amit a helyről,
a vidékről, a részletekről tudhat a kortársi költészet: azt legpontosabban
Baka Istvántól tudhatja. Ezért volt programos, ezért állt ki a fergeteges
irodalmi élet szélére, ezért mondott ki inkább egy boszorkánnyá lett cseresznyefát,
teremtett-másolt magáról egy képzeletbeli költőt, ezért tudta a Tiszát
bámulni. Az ő lényege a helyi jelenlétben van, mondta, abban, amelyet áttekinthet,
érthet és tényszerűen gyűlölhet.
*
Zoé, azaz Szilágyi Zoltán Éva, akinek mostanság
zárt be a kamarakiállítása a veszprémi Kisgalériában, semmi mással nem
foglalkozik, mint a helyben létezés lehetőségeivel. Agresszív és narratív
csendéleteket rajzolgat nap mint nap mindenféle ócska holmikra, s persze,
hogy silány ceruzával, filccel, művészettörténészektől kapott olajjal:
az ő punkos világához ezek is, akárcsak az intenzív mellékalakozás és a
harsogó részletek, kellékek.
Pedig, fel
kell fedezni, Zoé egész képvilága Veszprémre reflektál. Veszprém jelei
másznak át grafikusunk lapjaira, aztán ott festői jelenetekbe rendezik
magukat, patkányokkal, véres fogsorú kutyákkal, tetovált, maszturbáló fiúkkal,
szétrombolt, meztelen nőkkel, házfalakkal és önkormányzatilag megszüntetett
és talán újraalapítható Művészetek Házával.
Szilágyi Zoltán
Éva előbb kitalálta azt, hogy ő művész, majd pedig, hogy milyen művész
s végül ezt meg is csinálta. Ezzel pedig máris a nyolcvanas évek végi -
kilencvenes évek eleji, a művész- és művészetkonstruáló, határozottan nemzetközi
porondban gondolkodó alkotók közé állt be.
Csak éppen
helyszínt talált önmegvalósulásításához, éppen olyan nagyságú terepet,
amelyet még be lehet lakni, rá lehet látni a benne élők életére, s mi több,
reflektálni is szabad? kell? rá, hiszen az ilyetén életek sajátja, hogy
állandóan kiköveteli: jónak, arányosnak és tisztességesnek neveztessék.
Sejthető, miféle választ adna Zoé, ha a válaszolgatásra ideje lenne, ő
azonban, mint a laza, mellékesen rajzoló, részletekkel bajlódó, zilált
társai mással foglalkozik: élni akar.
Újabban minden
művész hatni akar, s mindenek előtt ott ahol lélegzik és tevékenykedik,
s persze rögtön. Nem a sikerre és elismerésre vágynak, hanem arra, hogy
a munkájuknak legyen valami (vissza)igazolás. Az alkotások ezért emblematikusak
és szájbarágók.
Visszataláltak
a művészek s a művészek köré szerveződött esztéták a kisvárosokba? Ott
még létezhet kommunikáció és létezik marginalitás is? És kísérletezhetnek-e:
magukkal?
Persze e (félig)
új (művészeti) állapot, az eddigiekhez képest szokatlan, a művészekre visszasugárzó
ellentmondásokat is felvet. Az ide- tartozók természetszerűleg tagadják
a művészeti közélet hagyományait, kerülik a sztárcsináló, pénzes világot,
sőt gyakran a galériákat és múzeumokat is (ezzel mintegy lehetőséget sem
adnak maguknak, hogy majd, egyszer kilábaljanak pl. a nyomorból), másrészt
pedig olyan kép- szervezéssel, látványvilággal foglalkoznak, amelyek nemzeti
kultúrák fölöttiek, s a lokálist - legszívesebben - mellékesnek hagynák.
Zoé világa
sem ad erre a kortársművészeti ellentmondásra határozott feleletet, mert
alkatának, életmódjának és képvilágának inkább a személyes, a magán felel
meg; hacsak éppen azzal nem, hogy ő tudatosan veszprémi, azaz helyben élő
és helyet festő lett. Veszprémiségében arra talált igazolást, hogy az egy
fontosabb a többnél.
*
Nyilvánvalóan a művészettörténetben
az másod- vagy sokadlagos jelentőségű, hogy a műben ott van-e a hely szelleme,
vagy bármi, ami a hely sajátja. Manapság egyre több mű, tevékenység arra
szólít fel bennünket, s ez a felszólító mód nem egyszer a műszervezés egyik
eszköze, hogy benne keressük és találjuk meg a hely (lakóhely, kert, folyópart,
nulla kilóméterkő és környéke, indiánrezervátum, Szeged stb.) referenciáját.
Az sem esetleges, nézzük csak legújabban Temesi Ferenc Kortársban
megjelent regényrészletét, amikor a műbe a referenciára való reflektálás
is beépül.
A hely megadja
a formát mindannak, ami - így-úgy - a részese. A legújabb irodalmi törekvésekben
a helyválasztás éppen ezért esztétikai kérdés is.
A szerző és
szövege közötti egyre nagyobb távolság, (akárcsak a közelség vagy az azonosság)
természetszerűen képes művet konstruálni. A távolság azonban fokozottan
igényli a reflexiókat, s ezek az előfeltevéseket és hatásos szempontokat
is jobban nyilvánossá teszik és működtetik a létrehozandó műben. Érthető,
ha a tiszta műfajok eltűnnek.
A hetvenes
évek végén hasonló folyamatok tanúi lehettünk: ez a jelenség beletorkollt
(már ami a szépirodalom művelőinek munkásságát illeti) a hosszúversekbe
(pl. Zalán, Tolnai, Tandori) és a könyvművekbe (Esterházy, Parti Nagy,
Oravecz), s a legkézenfekvőbb megnyilvánulási területe, az intermedialitás
az avantgárdon belül rekedt.
A műnemek
és a műfajok összemosása, egymásba vetítése műszervezési kérdéseket is
felvet; megemeli azt a szakmai szintet, amelynek ismerete, tudása és felhasználása
nélkül senki nem merészkedik művésszé lenni. És ez jó. Mert ezen a területen
sem művészetesztétikák, sem pedig rendszerezett befogadói elvárások nincsenek,
itt várhatók a legmerészebb produkciók, legsajátosabb művek, efelé sodródtak
a posztmodern alkotók is.
A sok lehetséges
közül csak egy változat a vizuális költészeti. Amilyent például - jelenleg
- a párizsi Magyar Műhely szervezésében, Keszthely után (és Vác
előtt) Zalaegerszegen mutattak be. És szomorúan bizonyítható jelenség:
ami van (vagy amit éppen a Magyar Műhely szerkesztői preferálnak)
az közelebb esik a priméren látványhoz kötődő műfajokhoz, s nem annyira
költészet, amennyiben éppen a szerkesztő-teoretikusok munkái előlegezték
volt a korábbi évtizedekben. Az esztéticizmus kísért, a szépbe való önfeledt
belebámulás, a kiegyensúlyozottban való mindenek fölötti hit. Ha a műben
egyedül áll az esztétikus (de legyen az pl. a gazdaságos stb.) - mint referencia;
rémes!
Művészetszociológiai,
kultúragazdasági oldal: miközben a hely szerepe megnövekedett, megkezdődött
a hely fölszámolódása is. Minden társadalmi, művészeti, élet- és műszerveződési
folyamatnak ellentmondva a művészeti élet gazdasági háttere, mecenatúrája
centralizálódik. És ez megoldhatatlan ellentmondásokat teremt, s csöppet
sem kétséges, mi lesz a hatása a helyben gondolkodókra- élőkre-alkotókra. |
|