|
Wehner Tibor
Könyv, művészet,
könyvművészet
Beszélgetés Sárkány
Győző grafikusművésszel
- A nyolcvanas évek művészetében,
művészeti életében egyre gyakrabban bukkant fel egy Komárom-Esztergom,
illetve Komárom megyei születésű, Budapesten élő-dolgozó grafikusművész,
Sárkány Győző neve. 1951-ben születtél Súron; meddig kötődött erősebb szálakkal
életutad e tájhoz?
- Súr, Komárom-Esztergom
megye és Veszprém megye határán fekszik, hol az egyik közigazgatási egységhez,
hol a másikhoz tartozott. Ez már a Bakony, gyönyörű vidék: Csatka, Bakonycsernye,
Ácsteszér, Bakonyszombathely, Kisbér fogja közre szülőfalumat. A Bakonyalján,
ebben a csodálatos környezetben azonban csak a gyermekkoromat töltöttem,
az iskoláimat már nem ott jártam. Persze, nyaranta mindig Súron voltam
a nagyanyámnál. Ezért aztán, ami a szabadsággal összefügg, az mind ehhez
a tájhoz kötődik számomra. Az általános iskolát Budapesten, az első kerületben,
a Gellérthegy utcában végeztem. Ez már egy zártabb világ volt. Érzelmileg
ezért ma is sokkal szorosabban kötődöm Súrhoz és vidékéhez, mint Budapesthez.
- Még napjainkban
is élnek a súri kapcsolataid?
- Persze,
persze, nem szakadtak szét a családi, rokoni szálak. Nagymamám pár évvel
ezelőtt, kilencvennyolc esztendős korában halt meg, de unokatestvéreim
ma is ott élnek. No és állandóan a terveim között szerepel, hogy veszek
Súron egy házat, de ez különböző okok miatt mindig halasztódik. Azért is
vissza-visszavágyódom, mert a hatvanas évek végétől - amikor kezdett körvonalazódni,
hogy engem a képzőművészet érdekel - nyaranta ott dolgozgattam: hónapokra
elvonultam a falusi csendbe-magányba, festettem, rajzoltam. Ez nagyon fontos
volt számomra akkoriban.
- Művésszé
válásod színtere azonban Budapest volt.
- Igen. Már
az általános iskolában kiderült, hogy semmi más nem érdekel, csak a rajz.
Akkor csak rajzolásban voltak sikereim, csak a képzőművészet lelkesített.
A reál tárgyak nem vonzottak, inkább a zene, az irodalom kötött le. Később,
a gimnáziumban már felkeltette az érdeklődésemet a fizika és a matematika
is, de hát a Képzőművészeti Gimnáziumba jártam, és itt erősebbek voltak
a művészeti késztetések, követelmények.
Sok rajzpályázatot
megnyertem az általános iskolában, és így elmondható, hogy tudatosan készültem
a művészeti közép- iskolába. Érdekes módon a gimnáziumban aztán a rajz,
a művészet mellett a filozófia felé fordultam. Ennek az volt a következménye,
hogy a gimnázium után nem a Képzőművészeti Főiskolát céloztam meg, hanem
a teológiát. Akkor, amikor minden szinten a marxizmust erőltették, én az
ellenkező irányba indultam. Közrejátszottak ebben a családi motivációk
is: édesapám, nagybátyám is pap volt. Reformátusok voltunk, és ebből én
nagyszerűen tudtam építkezni. Természetesen komoly dilemmát jelentett,
hogy képzőművészet vagy teológia, és én a teológia mellett döntöttem. Aztán
később kiderült, hogy nem nekem való, ám így is nagyon mély szellemi alapot
adott.
- Ekkortájt
a hatvanas évek második felét, végét éltük: hatalmas pezsgés volt ebben
az időszakban a magyar grafikában. Nem volt nehéz példaképeket választani,
mestereket felfedezni.
- Akire felfigyeltem,
az Kondor Béla volt, és még inkább Szalay Lajos. Ekkor jelentek meg - Genesis
címmel - Szalay bibliai illusztrációi, amelyek nagyon erősen hatottak rám.
No persze a hatások, az indíttatások sorában nemcsak Szalay és nemcsak
a grafika szerepelt: akkor én, a pályakezdés periódusában festettem. Gyémánt
László, Csernus Tibor, a szürnaturalista irányzat volt nagy élményem. Olajjal
festettem a táblaképeket, de aztán a festéshez valahogy nem volt elég a
helyem, váltottam a grafikára. Egyszer jelentkeztem a főiskolára is, de
látható volt, hogy semmi esélyem sincs: ki kellett tölteni az adatlapot,
és már ott súlyos hátrányt jelentett a származás. Vittem vagy mínusz húsz
pontot. Így hát a főiskolával többször nem is próbálkoztam, láttam, hogy
ez teljesen reménytelen. Később meg már visszalépésnek minősítettem volna,
előlről kezdeni mindent. Családot alapítottam, az óbudai Goldberger-gyárban
dolgoztam dekorációsként, volt ott egy kisebb műhelyem, ahol kitűnő alkotói
feltételek voltak. Kiállításokat is rendeztünk. 1976-ig tartott ez a szakasz,
akkor önállósítottam magam, elkezdtem illusztrálni, kiállításokon szerepeltem.
Nem sokat kerestem, de szabadon dolgozhattam.
- Az első
önálló kiállítást elég későn rendezted: az életrajzodban az szerepel, hogy
1984-ben.
- A Fiatal
Képzőművészek Stúdiójának tagjaként rendszeresen szerepeltem a Stúdió-kiállításokon,
részt vettem az országos tárlatokon, vagyis műveim állandóan, folyamatosan
nyilvánosságot kaptak. Önálló tárlatra valahogy nem került sor ezekben
az években, nem is tudom megmagyarázni, miért.
- Pályád
sokrétű, speciális jellegű: az autonóm és az alkalmazott grafika is nagy
szerepet játszik munkásságodban. Az alkalmazott grafika - és így az illusztráció
- nem is feltételezi a kiállítótermi megjelenést.
- Vissza kell
térni a hetvenes évekhez. Ekkor én még táblaképeket festettem olajjal.
Komolyan foglalkoztam irodalommal is, és irodalmi inspirációk hatására
fordultam a grafika felé. Nem úgy történt tehát, hogy megkeresett egy kiadó,
és megbízást adott. Belső kényszer hajtott a grafika, az illusztrálás felé.
Ez a kényszer valamiképpen még ma is működik, él: soha nem kellett olyan
munkát illusztrálnom, amit nem szerettem, vagy aminek a tartalmával ne
értettem volna egyet. Vagyis tulajdonképpen az én esetemben az illusztráció
nem is nevezhető alkalmazott grafikának; nyugodtan minősíthetők ezek a
munkák is szuverén, autonóm alkotásoknak. A kezdeti munkák közül Ady Endre,
Radnóti Miklós költeményeinek kísérőrajzaira emlékszem szívesen vissza.
Ebben az időszakban tulajdonképpen a lehetőségeim is be voltak határolva:
nem volt helyem, egy kis panellakásban laktunk, két gyerek mellett nem
lehetett két-három négyzetméteres táblaképeket festeni.
- Ez a
választott grafikai technikákat is befolyásolta?
- Valószínűleg
igen. Nálam a tusrajz dominál, az első impressziókat mindig azonnal rögzítem,
és ehhez nagyon jó a tus. Ez a munkamódszer nagyon jól bevált. Foglalkoztam
rézkarccal is, más technikákkal is, de azért az egyedi rajzot, megismételhetetlenségének
varázsát szeretem a legjobban. Ez lehet tus, ceruza, színes ceruza, vegyes
technika, pasztell. Két évvel ezelőtt például szerepeltem az Esztergomi
Pasztell Biennálén is, amely emlékezetesen jó kiállítás volt: jelezte,
hol vannak e technika határai. Visszatérve az egyedi rajzhoz: azt hiszem,
ez az életemet végig fogja kísérni, annyira személyes jellegű és ugyanakkor
nagy felkészültséget igénylő. Minden egyes mű nagy erőpróba.
- A példaképeid
között még mindig Szalay Lajos és Kondor Béla szerepel az első helyeken?
- Nem, nem,
volt egy elmozdulás. Szalay és Kondor után én művészettörténeti példákat
kerestem. Visszafelé mentem az időben. Hatalmas utazásokat teszek képzeletben;
a történelem átélése ez, és nagyon gyümölcsöző hatású. A művészet és a
történelem értelmezése rendkívüli módon izgat. Ez az izgalom szerintem
a munkáimban is jelen van. Utazás egy régmúlt korban - ez számomra fantasztikus
élmény: eltölteni egy napot a reneszánszban, vagy a barokkban. Óriási csoda.
Utazom Leonardoval, Dürerrel, Rembrandttal, Goyával.
- Milyen,
melyik illusztrációs munkáidat szereted a legjobban? A klasszikusokhoz,
vagy a modernekhez vonzódsz inkább?
- Nem kötődöm
korhoz, bármihez tudok közelíteni, ami megérint. Tíz évig saját magamnak
illusztráltam, és most már tíz éve dolgozom kiadóknak. 1985-től 1995-ig
mintegy tíz-tizenöt könyvet illusztráltam, vagyis az azért nem mondható,
hogy ontom az illusztrációkat. Nagyon kedves munkám volt Andrej Brjuszov
könyve: a Márványfejecske. Brjuszov szimbolista író. Annak idején azért
nem adták ki, mert sehogy sem fért bele a rendszerbe, s most, amikor elérkezett
az idő, sajátságosan negatív beütése lett az orosz dolgoknak. Megkaptam
az Európa Kiadótól a kéziratot - az eredeti szöveget Makai Imre fordította
magyarra -, elolvastam, és nagyon megfogott. Brjuszov is pontosan olyan
történelem-utazó, mint amilyen én vagyok. Ezért könny- illusztrátori dolgom
volt. A Márványfejecske a Szép Könyv versenyen is kapott díjat, de szerencsére
ez gyakran megtörténik a közreműködésemmel készülő kiadványokkal: kitűnő
tipográfusokkal, könyvtervezőkkel dolgozom együtt.
- Vonzódsz
a romantikához?
- Igen, amire
azt mondják, hogy nem divatos, az iránt én vozódom. A pillanatnyi divatok
nem érdekelnek, de persze megesik, hogy az embert utoléri a divat. A romantika
eléggé lenézett dolog ebben a racionális, mai világban. De azért vannak
kivételek: 1991-ben látott napvilágot, a Mozart-évfordulóra jelent meg
a Rekviem Teophilért, avagy Wolfgang Amadeus Mozart második élete
című könyv, amelyet Alon Schmuckler írt. A történet lényege, hogy Mozart
nem hal meg akkor, amikor eltávozott, hanem tovább él, még negyven évig.
A könyv végén van egy lista, hogy a további, fiktív negyven év alatt milyen
műveket komponált. Ez persze komoly bonyodalmakat okoz: ez is egy fantasztikus
történet, amely beleillik abba a gondolat- világba, ami engem is foglalkoztat,
amelyben élek. Így érzem néha, hogy ezeket a történeteket helyettem írták.
Az én grafikai stílusom, ez a vonalas, nagyon kevés vonallal megrajzolt
világ összecseng ezzel a romantikus atmoszférával. A Mozart-könyvnél úgy
oldottuk meg, hogy az illusztrációk tulajdonképpen nem is illusztrációk,
hanem miniatűr képi bevezetések a könyv fejezeteihez. Így lapozható a könyv,
így válnak el egymástól a részek. Persze, ehhez figyelembe kell venni a
könyv felépítését, törvényszerűségeit is. A Mozart-könyv esetében a kötéstervet,
a burkolót is én csináltam, így komplett, egységes munkává alakulhatott.
Említhetnék még sok-sok számomra oly kedves könyvet, mint például Rostandnak
a Sasfiókját, amely ugyancsak az Európánál jelent meg, díszkiadásban.
Tudni kell persze, hogy korábban volt egy másik Rostand-kiadás: a harmincas
években Molnár C. Pál illusztrálta ezt a művet. Megpróbáltam egészen másként
megközelíteni az irodalmi alapanyagot: az én világom egészen más lett,
mint amit a Molnár C. Pál-fametszetek sugalltak. Így érzem, nagyon szép
könyvet alkotott a kiadó: van benne egy kis színpadiasság, egy kis romantika.
Ez kifejezi azt a korigényt, amire mindenki vágyik, de amit persze senki
sem mer kimondani. Minden könyv, amit eddig illusztráltam, vagy művészettörténeti
matérián alapul, vagy a múlt iránti nosztalgia hatja át. Itt van például
ez a gyermekkönyv, az Operamesék: ez is zárórajzokkal jelent meg.
Szerelmi történet, abszolút romantikus szerelmi történet. Minden könyv
folytatás, az egyik kapcsolódik a másikhoz. Amin most dolgozom, ez az Unikornis
Kiadónál megjelenésre váró, a Magyar dráma gyöngyszemei című, már
elkezdett összefoglaló sorozat legújabb kötete. Itt is hatalmasakat kell,
lehet utazni: korban, térben, időben.
- Ez azért
nagyon komoly feladat. Itt van például Fáy Andrásnak a Közös ház
című vígjátéka, amelyhez olyan összefoglaló rajzot kell készítened, amely
megjeleníti a művet, ami elvezet hozzá. Ezt alaposan végig kell rágni.
- Igen, ez
nem kis feladat. Ebben a nehézség az, hogy úgy fogd össze a történetet,
illetve ezt a huszonöt kötetesre tervezett sorozatot, ami egységes, ami
egységet alkot. Nem lehet az ötödik kötet más, mint a tizennyolcadik. Ugyanakkor
illeszkednie kell a Kék rókának és Az ember tragédiájának.
És azért persze jelenjen meg az én világom is. Vannak támpontok, előképek:
a Madách-drámának voltak, vannak illusztrációi, mint például Kass Jánosé,
és erről nekem tudnom kell, és ugyanakkor el is kell feledkeznem.
- Sokat
beszéltünk az illusztrációról, de azért 1984 óta rendeztél kiállításokat
is. Bemutatkoztál a Fényes Adolf Teremben, a Magyar Sajtó Házában, Súron,
a Polgármesteri Hivatalban, a Fiatal Művészek Klubjában, a Csók Galériában.
Tíz esztendő, évente egy kiállítás.
- Ezek a bemutatók
általában felkérésekre jöttek létre, illetve a Fényes Adolf Teremben pályázat
útján nyertem el a kiállítási lehetőséget. A Fiatal Művészek Klubjában
meg nemcsak a grafikák kerültek közönség elé, hanem az installációk és
a plasztikák is. Kiállítottam, kiállítok művészkönyveket is. Az illusztráció
függ az irodalomtól, a művészkönyv viszont teljesen autonóm, tiszta grafika.
- A közelmúltban
alakult meg a Magyar Művészkönyv- alkotók Társasága, amelynek te is tagja
vagy. Hogy jött létre ez a szerveződés, miért csinálsz művészkönyveket?
- A társaság
azért jött létre, mert egyre többen dolgozunk ezen a területen. Ennek az
ágazatnak szép hagyománya van már külföldön. Ez egy önálló műfaj. A könyv
itt teljesen az enyém, én csinálom még a papírt is. Nagyon izgat, ha nem
hagyományos könyv jön létre a közreműködésemmel, illetve kizárólagos munkámmal,
hanem valami teljesen egyedi. Nagyon izgat maga a papír is, mint anyag.
Hosszú ideig magam öntöttem a papírt: az 1984-es Stúdió-kiállításnak Az
anyag volt a címe, és én már ekkor is a papírt választottam. Mindenféle
újságokból kezdtem önteni egy masszát, meglágyítottam és új formába öntöttem,
így jöttek létre az új anyagtárgyaim. E munkákból aztán fokozatosan, lépésről
lépésre jutottam el a művészkönyvekig.
- A művészkönyvek
mellett van még egy fontos állomás a pályádon: a Magyar Illusztrátorok
Társasága.
- Látható
volt, hogy a különböző grafikai és alkalmazott grafikai területeken, fórumokon
az illusztráció nem kapta meg a megfelelő rangot, elismerést, sőt, valahogy
elsikkadt. A grafikusok általában mind illusztrálnak, ugyanakkor létezik
a szakmai köztudatban valami furcsa lekezelés: az illusztráció nem igazi
művészet. Az alkalmazott grafika, a grafikai tervezés az megint csak más.
Az illusztráció köztes terület, nem alkalmazott és nem is autonóm. Miután
nagyon sok illusztrátor dolgozik, lassan megérlelődött bennem a gondolat,
hogy össze kell fogni a társaságot, talpra kell állítani a szakmát. Egy
évvel ezelőtt eljutottunk addig az elhatározásig, hogy megalakítottuk ezt
a társaságot. Most már az elmúlt időszak tapasztalatai alapján mondhatom,
hogy komoly szakmai sikereket arattunk. Sikerült felvennünk a kapcsolatot
a hasonló, külföldi társaságokkal, és nagy feltűnést keltett a bolognai
bemutatkozásunk. Alapító tagok ötvenen-hatvanan vagyunk, és ha kicsit megersödünk,
akkor majd csinálunk tagfelvételt is. Nem lenne jó felduzzasztani a társaságot:
inkább kevesebb ember dolgozzon, de minőségi munkát csináljon.
- A szervezés,
a menedzselés mellett azért marad időd az alkotómunkára?
- Nagyon szeretek
a váci grafikai műhelyben dolgozni: most három nagyméretű szitanyomatom
készült el. És persze adnak munkát a kiadók is. Nekem nagy szerencsém van,
egyelőre nem érzem a könyvszakma csapdahelyzetét, a könyvkiadást sújtó
megannyi gátat, hátráltató tényezőt. Ha meg - a sok munka, a sok rohangálás
közben - feltöltődésre van szükségem, akkor kimegyek a Dunára evezni és
úszni, vagy kerékpározom nagyokat.
- Hol lehet
a közeljövőben Sárkány Győző-grafikákat látni?
- Önálló kiállításom
a közeljövőben Mohácson lesz, ezen túl folyamatosan jelentkezem a csoportos
tárlatokon, az illusztrátorok kiállításain, és jelennek meg rajzaim, grafikáim
a hetilapokban, folyóiratokban, könyvekben is. 1991-ben csaknem harminc
grafikai lapomat a súriaknak ajándékoztam: ez a kollekció szülőfalum Polgármesteri
Hivatalának tanácstermében bármikor megtekintehető.
- Köszönöm
a beszélgetést. |
|