l. Isten elhatározta, hogy ember által
fog megszületni. Íme, a lét paroxizmusa, a szeretet szenvedélyének legmagasabb
foka, méltó ahhoz a Léthez, amely tiszta Szeretet. Ennek a teljességnek
forrása az alázat, mely e születésben az emberi kiszolgáltatottság legmélyére
hajolt. Az ember is esetleges az emberi létezésben, de az Isten egyenesen
tragikus az emberi létezésben. És éppen mint Isten tragikus. Ez
aránytalanságnak kétszeres, minőségét tekintve pedig végtelen. Mégis, a
megtestesülés drámája az éjszaka csöndjében kezdődik, ropogó rőzsetűz mellett,
álmélkodó pásztorok és éneklő angyalok körében. Nincs zeuszi robaj, nincs
égzengés, nem villognak a villámnyalábok sem a kezekben, sem a szemekben.
Maga a Békesség születik meg. Nagy csönd övezi a mocorgó Gyermeket, jámbor
állatok lehelete melengeti az Édesanya hidegtől megcsípett kezefejét. A
tiszta örömben elhallgat az ember, s e pillanattól új időt számol. Isten
költői remeklése a valóság.
2. "Teremtsük a jövőt!, mondja Teller Ede,
és ezzel mindnyájunkat megszólít; az idő jövőjét teremteni kell.
3. Európa kereszténnyé lett (hogy ma is
az-e, ez más kérdés...). Ezért csak akkor igazán európai a világban, ha másutt,
ott, ahol éppen van, nem-európai; átlátszik rajta, mint egy nagyítón a
világ sajátossága.
4. Hogyan lehet dicsőíteni egy bárányt?
Egy kis állatot, amely nem üvölt, ha följön a hold, nem sziszeg, mint az
összetekeredő, gyilkos mérgű izomköteg, hanem mekeg. Remegnek az inai,
ha fatörzseket kerülgetve üget feléje a farkas. A Bárány, amelynek egyetlen
ereje a gyöngeségbe rejtett istenfiúság és azzal védekezik, hogy ártatlan,
itt, a Glóriában olyan hatalmas, hogy a maga alá húzott patás lábai előtt
a Világegyetem akkora, mint egy kavics.
5. Szerénynek kell lennünk, hogy lényegesek
lehessünk. Hogy hasonlíthassunk a lényegre. Szerénynek kell lennünk azért
is, mert az igazság megpillantásához sok töprengésre, a szépség
fölfedezéséhez sok gyakorlásra van szükségünk. Hogy közvetíthessük az igazi
jót, el kell merülnünk a jeltelenségben, a munkában, ahogyan a bányász
bocsátkozik le a föld sötétjébe, anyagába, hogy eljusson az érchez. Az
eltemetett holtak alatti mélységben csönd van, a földucolt aknában esetlegesség;
a magányos bányász elhagyatott. Mit tud, mit tudhat a szmokingban díszelgő
kikiáltó az ő titkaiból? Ehhez a titokhoz már nem is a szerénység, hanem
a tiszta hallgatás illik, mely itt, a betlehemi csillag alatt nagyon is
beszédes.
6. Az ismeretlen Isten szépsége is ismeretlen.
De úgy és annyira, ahogy és amennyire ez az Isten ismeretlenként is ismert
bennünk, illetve egyszerre ismert és ismeretlen. Minden tegnapi és tegnapelőtti
remekmű szépsége oly "sok", oly más, oly mély, hogy ebből - bár ismert
már - "telik" mai ismeretlenségére is. És ellenkezőleg; a még csak meg
sem pillantott, de a jövő felől közeledő szépség teljes ismeretlensége
mellett is annyira lesz ismert, amennyire emberi szükségünkben fölismerjük
- valóban szép.
7. Hegyek között karácsonyoztunk. Itt annyi
magas, terebélyes fenyőfát, suhogó fenyőerdőt lát az ember, hogy ünnepében
a karácsonyfa - díszeivel, aranypapírba csomagolt csokoládéival - elveszíti
jelentőségét. Viszont előtérbe nyomul az ünnep többi vonása: a fölszabadulás,
a tágasság, az alászálló békesség. Az, hogy a környék hegyei vonulataikkal
fölszabadítanak a város nyomása alól, a völgyben meghúzódó kis falu mintegy
megalapozza a teret, ha be van borulva is az ég s az eső zörgése az ereszcsatornában
lelassítja életünket.
8. Pascal írja, hogy a szeretetnek nincs
esélyes riválisa, mert ehhez minden egyéb jelentéktelen. Az Istenembert
el lehet utasítani, de sem megkerülni, sem cáfolni nem lehet. Azt mégsem
mondhatjuk: ha nem szerettek, megmentitek a világot. Azt mégsem, hogy az
ember üdve ostobaság, igazi üdve az, ha nincs üdve vagyis meghal, elkaparják,
takaró földjét meggereblyézik, ámen; kísérletezett az élettel, ő is belebukott,
kész. Mehet... És azt sem mondhatjuk, hogy az erkölcstelenség minél radikálisabb,
annál inkább vezet örömre, alkotásra, ismeretekre. Jézus Krisztus tanításának
ellentéte, az, ami ellen tanít, nem tanítás, hanem a pusztulás gyakorlata.
És bár előtte minden jelentős elme hasonlót tanított, az ő tanítása egészen
új, mert megváltó, összefoglaló, beteljesítő. Garanciája istenfiúi személyisége.
9. Aki szeret, mer szabadon gondolkodni.
Nem besulykolt sémák szerint, nem illedelmesen, nem a rang szintjén, nem
hódolatból szolidárisan és nem alacsony számításból; ha ezeket egyáltalán
a gondolkodói magatartások körébe sorolhatjuk. Mozgatójuk a renyheség,
a kényelem, a karrierizmus, a szolgalelkűség, az önzés. A gondolkodás nem
luxus, nem kötekedés, hanem Isten jele rajtunk. E jellel illetve ütjük
föl a fejünket a tömkelegből, erről lehet ránk ismerni, a szellemünkre,
a felelősségünkre. Tehát jól kell gondolkodnunk, a dolgok valódi állása
szerint. Vagyis sokszor, legtöbbször ár ellenében. De ez a kockázat a szabad
gondolkodás tétje. A tiszta lelkiismeret egyben szabad gondolkodást is
jelent, mert nem sarkallhat tisztátalan gondolkodásra.
10. Dosztojevszkij: "Ha valaki bebizonyítaná,
hogy Krisztus nem tartozik az igazsághoz és valóban úgy lenne, én akkor
is inkább Vele maradnék, mintsem az igazsággal."
11. Az utca egyik házában rettegés uralkodik,
a szomszédjában csöndes öröm. Az egyik kapu a mennyé, tőle két méterre
a másik, a pokolé.
12. A jó gondolkodás arra törekszik, hogy
a dolgokból azt hámozza ki, ami bennük van s nem mást. Tehát, aki jól gondolkodik,
nem ködösít, nem terel félre, nem hallgat lebéklyózó félelmeire, sem elbizonytalanító
tulajdonságaira. A baj általában ott van, hogy egy-egy bonyolult helyzetet
nem a saját követelményei alapján ítélünk meg, ilyen követelményeket gyakran
el sem ismerünk, azaz régi föltételek nyomvonalán közelítünk új helyzetekhez.
A helyzeteket pedig az jellemzi, hogy újak s még újabbak. Ha van ennek
a fogalomnak értelme: haladás, akkor az a változó és alkalmazkodó,
de a gyökereiben állandó s így helyes gondolkodásmódban nyilvánul
meg. Új gondolkodásmóddal új világ épül; új bor új tömlőt követel.
13. Isten neve - "az Exodus metafizikája",
írja Etienne Gilson - nemcsak Isten 'történetét', hanem az emberiség és
külön-külön minden egyes ember legsajátabb történetét is magába zárja.
Ezért aki a szívében tagadja Istent, önmaga szívét is tagadja. S ha ehhez
a tagadáshoz még észérveket is fabrikál, az egyenesen bolond, írja J.G.Hamann...
A homokszem sem bizonyítani, sem cáfolni nem képes a sivatagot.
14. Aki szeret, szabadon gondolkodik. Aki
szabadon gondolkodik, jól gondolkodik. Aki szeret és jól gondolkodik, eljut
a megértés művészetéhez.
15. A szabadság - benne akarunk élni valamennyien
- nem jelentheti sem a gyűlölet, sem a kóros megkülönböztetés elszabadulását.
De jelentheti, sőt kell is jelentenie a társadalmi igazságosságot, vagyis
a hitre, fajra, nemre való különbség nélküli jogegyenlőséget, méltányosságot
és humánumot. Párbeszédre van szükségünk. Emberi szavakra, hallgató figyelemre,
arra, hogy megismerjük egymást, a terheinket. Egymás helyett ugyan nem
tudunk sem fájni, sem üdvözülni, de megszabadíthatjuk társainkat ősi, nyomasztó
kétségektől, az indokolt-indokolatlan szorongástól s a nyomában burjánzó
reménytelenségtől, mert - végzetesnek érzett különbségeink ellenére is
egy vagyunk Benne. Ezért egy pohárnyi szónak életmentő hatása lehet.
16. Az én hitem; ez a birtokviszony
túlhangsúlyozott. Talán már itt kezdődik a baj. Nyugodtan megfeledkezhetem
arról, hogy az a hit, amely éltet engem, az enyém.
17. Ügyeink közszájon forognak, bennük magunk
is, de a legkevésbé kívánatos okból s formában, holott a személyiségünk,
mi magunk ápoló kezekre, kedvességre, szolíd érdeklődésre vágyunk. Ne nagyon
törődjenek velünk, ne túlságosan, csak annyira, hogy megsejtsük: nem esik
rosszul másoknak, hogy vagyunk- Vagy talán épp azért rágjuk-nyeszeteljük
egymás dolgait, hogy elodázzuk a szembesülés pillanatait? Az a beszéd,
amelyben nem sebződünk, a mérlegelő hallgatásból származik. Ebben a hallgatásban,
amely tiszteletben tartja jó hírnevünket, nem vádak, hanem mentőkörülmények
formálódnak.
18. A szeretet jól rendezett, mint gyakorlat
is. A jól rendezett szeretet jól rendez embert, életet, világot.
19. Az az éji sötétség, amelyben föltűnt a Gyermek csillaga, a bűnt jelképezi. Az árnyék, amely rávetül a bölcsőre, a kereszté. Ki merte volna hinni, hogy a csekély világosság, amely ama szükséglakásban derengett, mindkettőt túléli s évezredeket, magát a teremtett időt sugározza be? |