(de-strukciós elő-érzetek) Az
egzisztencialitás alapmotívumainak felszínre hozása különös kontextualizáció
keretében jelentkezik századunkban. "Az ember lényegi hazátlansága szempontjából
- a léttörténeti gondolkodás számára abban mutatkozik meg az ember jövendő
küldetéses sorsa, hogy rálel a létigazságra, és a rálelés kedvéért vállalja
az utat." Nem véletelen, hogy Heidegger gondolatttöredéke indítja Villányi
László legújabb könyvének (Az alma íze) értelmezését. Ha következetesen
végiggondoljuk a "lényegi hazátlanság" korspecifikus tartalmiságát, és
a léttörténeti gondolkodás jelentésadó mozzanatainak mozgását az ember
jövőhorizontjának összefüggésrendszerében, akkor az út lehetséges metaforáinak
leágazásai között rátalálhatunk a poézis meghatározottságaira. Mivel a
"rálelés igazsága" nem egy statikus program köré szervezhető, eképpen a
dinamikus formák magától értetődő de-strukcióival kell számolnunk.
S éppen ez a mozzanat, ami megmutatkozik a könyv szövegeiben: annak elő-érzete,
fokozatos kibomlása lesz egyre inkább szembetűnő, hogy sokkal fontosabb
a poéta számára helyzete koordinátáinak ismételt és változó bemutatása,
mintsem a tartalmi össszetevők, gondolati, világlátási- és érzékelési koncentrátumok
kibontása.
(Atlantic [Since 1988])
A saját idő
megteremtésének jelképes és gesztusértéke a jelenvalólét hétköznapiságának
de-strukciójaként is értelmezhető. Mint ahogy az eredendő időbeliség felé
való fordulásunk is csak a "fecsegés" kiiktatásával, egy másfajta kommunikatív
odafordulás kimunkálásával kezdődhet. Ezt jelzi a szöveg későbbi alakulása,
a történések keretfeltételeinek rögzítése ("Kiírtam a menetrendet. Naponta
tizenhétszer ültem / vonatra a pályaudvaron, szálltam le a város szélén."),
majd az átlagos hétköznapiságtól való távolodás, a "másik" világába való
belepillantás ("Látni akartam ablakát"). Ehhez a dimenzionáltsághoz kötődnek
a lét egészére történő reflexiók eredőjeként megjelenő illúziók, amelyek
a halálba-futó véges lét kikerülhetetlenségét demonstrálják: "halasztom
a halaszthatatlant, / s áltatom magam, hogy élek." (Élek)
Botticelli a Vénusz születését festette. Michelangelo a haldokló rabszolgát faragta. Arany János tanított. Nagyanyám, Stopper Ottilia, megszülte tizenkilencedik gyermekét. Kormos István szerelembe esett. Én meg számolgatom, mennyi mindennek voltam veszítője. (Negyven évesen)
Ezzel azt is
érzékeltetik Villányi versszövegei, hogy ezek a lecsupaszítások, nem a
világtól való teljes elfordulás jegyében értelmezhetőek, hanem annak a
bizonyos életvilágnak a lenyomataiként, amely érintkezik és kapcsolatban
áll a többiek világával, azonban megkerülhetetlen személyessége mindenkor
nyilvánvaló. Kapcsolódhatunk a másik ember múltbéli jelenvalólétéhez, de
ezt csak a mű-alkotás közvetítésével tehetjük, a költészet és alkotás eredetére
csak kivételes pillanatok figyelembe vételével reflektálhatunk. S ez igaz,
ha a személyes vagy közösségi lét atavisztikus eredőjét kutatjuk, mint
ahogy magától értetődő, mikor Caravaggio, Rimbaud, Csáth, József Attila,
Ady, Hölderlin vagy Dosztojevszkij világához közelítünk. Így az életvilágok
de-strukciós elő-érzetei a költészet fogalmát is sajátosan átminősítik
Villányi Lászlónál. Mivel nem a kinyilatkoztatás, az ideák érzékiesítése
vagy a mimetikus funkciók előtérbe tolása hozza mozgásba a sorokat, hanem
a tiszta tudatállapotok élményszerűségének leírásai:
(Idő)Belül elindultam a holnap eltti (természetes vonzalmak) Az előzőekben
jelzett életvilág-leírások jellegzetes tematizációs horizontot alkotnak
Villányinál a személyes lét mindennapiságától a múlt és jelen társasvilágán
át a világ-rend logikájának feltárásáig.
Tavasszal rendszerint ezen az utcán megyek a városba. Olyankor már a téren futnak a lányok. A sarkon állt - amíg bombatalálat nem érte - apámék háza. Körülbelül a helyére építették a középiskola tornatermét, s az öltözőket. A járdáról hallani, ahogy a lányok testére zúdúl a víz. Látszólag ellentmondásos
költői pozíciót tükröznek a Győr városáról, utcáiról, embereiről készült
szubjektív verstöredékek, amelyek első megközelítésben egy sajátos élménylíra
dokumentumai is lehetnének, s így az előzőekben jelzett de-strukciós törekvéseket
negligálnák. Azonban nem így fest a dolog, mert ezek beleilleszkednek azokba
az életvilág alappozíciókba, amelyekről az előzőekben szóltam. Kitöltik
azt az üres helyet, a költői tudatállapot-leírásokat, amelyek az egzisztencialitás
sarkpontjai lehetnek. Így értelmezhetővé válik az éppígyléthez kötődő
hiány, amely már nem a saját idő közvetlen metszéspontjában van jelen,
s nem az azonos tér relációjához kötődik, hanem az emlékezésben, a létezés
legmegragadóbb mozzanatának metamorfozisában:
(Nélkülem)Szeretem nélkülem élt életedet: A hiány jelenvalólétéhez kapcsolódnak a világ rendjét, titkát megkísértő kérdésfeltevések. Amelyeknek egyként lehetnek hordozói örömöt váró és adó postáskisasszonyok, vagy boldog emberek, akiknek az újságos előre integet és extatikus kivetülést előidéző kivételes jelenségek, mint Keresztes Szent János halálában rózsaillatot árasztó teste. A megfejthetetlen világrend jelenségei elsődleges jelentéstartalommal ruházódnak fel Villányi költészetében. A természet és személyes lét változatlan és múlékony elemei egymást érintik, s ez a különleges találkozás leírhatóvá tétele megváltoztathatja nézőpontunkat. Egy másik történet fényében újraértelmezhetjük sajátunkét is: Az öregember fel-alá jár a töltésen.
Furcsán begörbíti egyik A tragikus emlékezés változatlanságát csak a természet folyamatainak mozgásai tagolják. Nem a hétköznapi időbeliség monotóniájában élő ember pillanatnyi emlékidézéséről van szó, hanem a tragikus lét megélésének kényszeréről. Arról a szükségszerűen bejárandó útról, amelynek stációi során egyre mélyül a fájdalom, s már saját természetévé válik a sorsát megélő embernek: Mind a négy évszakban belegázol a
folyóba. Leül. Mosolyog. (Négy évszak)
S ami olyannyira pillanatszer-vé és mégis távlatokat nyitóvá teszi a költeményt, az az emlékezés dimenzionáltságának érzékeltetése. Ahol a tragikus lét megváltozhatatlan történései, a múltból jelenbe tartó emlékfoszlányok éppúgy helyet kapnak, mint az együttlét sajátosan emberi és esend- mozzanatai. (utó-érzetek) Nemcsak az életvilág de-strukciók és az ebből eredő tematizáltságok sajátos vonásai felől is közelíthetünk Villányi költészetéhez. Mert a jelen és múlt poézisének egybehangolásán túl, ami a tér-idő koordináták felrajzolását hozza mozgásba, az emlékek jövőbenisége is különös hangsúlyt kap. A jelenből a jövőre emlékező utó-érzet, mintegy számol az összes lehetséges variánssal. Így a jelen megmutatkozhat múltként és jövőként egyaránt: Kisétáltam valakivel az állomásra.
De hiába ült a vonaton, más (A menetrend)
Az első változat
a múlt jelenvalógását és a jövő mindenkor bekövetkező modulációs természetét
idézi. A bizonyosság és kiszámíthatóság megkérdőjelezése a személyesség
szuverenitá- sának záloga. Amit méginkább kiteljesít, a különösség mindig
váratlan poétikuma:
Nyaraim úgy teltek, hogy nem ért
váratlanul, ha megérkezett (A menetrend)
S Villányi
a váratlanból kinövő poétikai hatást - mint azt érzékeltették az előző
sorok is - többnyire nem a fantasztikus, szenzációs történések versbe emelésével
demonstrálja. Sokkal inkább a természetes odafordulás, az apró megfigyelések
jelentőségteljességének kibontása avatja méltán poétikaivá a mindannapokban
talán fel sem tűnő jelenségeket.
Hosszú seb gyógyul számon. Nélkülem
élnek törvényei. A Borotválkozás után című vers talán a legtisztább formában mutatja az utó-érzések sajátos természetét. A mindennapi rutincselekvés szokványos baleste és a költői metaforika lehetséges egybekapcsolása, a hallgatás reflexív létmódja, egyedi kiindulópontként szolgál a különböző életvilágok leírásához. Az utó-érzések felszabadító mámora, mintegy előlegezi a szabadság beteljesíthető lehetőségét: Kitárom az ablakot. Mintha magamat
szabadítanám, s repülnék A virtuális szabadság jövőidejüsége a vers középpontját alkotja, amely előtt a jelenből kimunkálható esélyek vannak, s amely után a múlt valósága következik, mintegy beteljesítve a jelenből startolni kívánó szabadság képzetét: Harminc év el-tt gázolok, ujjaim
közt kibuggyan az Így az utó-érzések
nemcsak a jövőreirányultság narratíváit testesítik meg, de mindenkor beleszövik
a történetbe az utólagos értelemadás és identitáskeresés motívumait. S
így az emlékezés minősége is más alakban jelentkezik.
(Orpheusz Könyvek,
1995)
|