|
Kovács Lajos
A révkalauznak is
hajózni kell!
Fodor András: A révkalauz lámpái
Vannak irodalmi életünknek kísérő jelenségei
- maga Fodor András utal erre bevezetőjében -, amelyek egy idő után másodrangúvá
válnak az életművek árnyékában. A felfedezők, bemutatók, ajánlók legfeljebb
lábjegyzetnyi helyet kapnak, s ez így van rendjén. E felismerés alázata
nélkül nem is lett senki halhatatlan révkalauz. A sikertelenségnek megvan
az az előnye, hogy az eltévelyedett, a félrebicsaklott ízlésűek sem válnak
világ csúfjává.
Talán ezért
sem tolonganak fenti irodalmi életünkben azok, akik naponta tesznek új
próbákat az eltévelyedés, a túlbecsült értéket védő félreismerés szküllái
és karübdiszei között.
Fodor András
ugyan - kellő ízlés és a választás szabadságának birtokában - aligha moralizált
az előbbiek szerint, kíméletlenül válogatott könyve mégis eszünkbe juttat
minden ilyen istenkísértést.
*
Ámul-e még egy ilyen válogatáson a világ?
Csodálkozunk-e
mi, elkésett második nemzedék, hogy előttünk járva valaki 1955-ben bátorságot
vett, s kora elébe állt kijelenteni: Egry József nem társadalomtól elvonatkoztatott,
nem néptől idegen, nem álomszerűen irreális. És Takács Gyula költő sem
teljesen elvont, csak tündérien lebegő se ég, se föld... Hat éve kiadásra
váró közös balatoni könyvük szószólója a természeti idillt merészelte a
társadalmi felelősség szintjéig emelni, gyanúsan nagy művészek dícséretét
ekképpen vállalni.
Ámulsz-e,
világ? Legfeljebb elmosolyodsz, hiszen annyi itt mostanság a felmutatott
múltbéli merészség és a még feljebb tolakvó jelenkori zagyvaság, hogy nincs
idő mérlegre tenni, a mérleg nyelvének játékát kivárni, a mosolyt ámulatra
váltani. Korszerűtlen ülepedést ne várjon itt senki könnyelműen!
De csodálkozni
mégis kell!
Valaki (már
az sem fontos, hogy mikor) az okos szomorítás költője, költői példája mellett
voksolt mélyen elemző, udvariatlan fölénnyel, pontossággal. A kritikus
vele (Csorba Győző költővel) haragszik a felületes ítélet ellen, bizonyítva
a tehetség elmorzsolhatatlan, de öntudatos szigorúságát.
S minden központi
akarat ellenére is!
Hogyan is
ámulhatna ezen a mai világ?
Pedig nem
kis nyűg a saját életmű mellett mindezt elvállalni.
Rehabilitálni a mestereket...
A világ pedig
mosolyog: régen volt, messziről jött hírek ezek.
*
S ámultok-e még ti, még későbbi (zömmel
mai) nemzedékek, mikor a makacs tévedhetetlenség, a villanó felismerés
pályaindító rögeszméjével szembesültök? Mikor már nem sanda méricskélők,
de kötelező divatok idénymunkásaival szemben kell szót emelni a
Bertók László-i nagy lélek mellett, vagy számon kérni Csanády János
tehetségén a formakultúra fegyelmét, az átfogó gondolati konstrukciót?
Az indulás, a nekifutás szelét kifogni a vitorlákból sokan tudjuk. A szél
felhajtó erejét erősíteni, későbbi nagy szárnyalásokat a kezdet verdeső
ígéreteiben meglátni: ez az az ámulat, amiért a költők házába-hazájába
Fodor András belépett.
És innen már
nemzedékek, irányzatok és indulatok feletti mindaz, amit ő jelent,
amitől jelensége és kívánsága is az elmúlt évtizedek magyar poétikájának.
*
Nincs is szüksége ámulatunkra. Két-három
írás után már olvasói hűségem sem a régi. Ez a könyv nem regény, nem is
logikusan felépülő esszéfolyam. Inkább olyan gyűjtemény, amiben térül-fordul,
elsiklik, megütődik, visszanéz, bosszankodik az ember. Az időrend sem logikai
alap, csupán a rend kedve. Itt a kíváncsiság vezeti lapozó ujjainkat, röpködő
tekintetünket.
Mennyi ismerős
név, mennyi azóta kiforrott, befutott, sikeres életmű! Mennyi tévedhetetlenség...
És mégsem.
Mert fellapozunk egy zavarbaejtően ismeretlen nevet. S mellé másodikat,
sokadikat, még ismeretlenebbet, még homályba veszőbbet. Most már új kérdés
háborog bennünk: kik, s miért érdemelték ki ugyanazt a pártoló szót, tapintatosan
noszogató, mindig bizalmat sugalló gesztust? Mennyi ismeretlen vagy ellobbant,
mennyi folytatás nélkül maradt, kihűlt szándék! Mennyi tévedés!
De még mindig
valami más! Antológiák. Nagyot robbanó szóforgácsok emitt, semmit sem mondó
szógörgetegek amott a kötetcímekben. Ezt is föl lehet vállalni? Érdemes
ennyi rajzást bevezetni, mindig jut eléjük érvényes prológus anélkül, hogy
belekopnának a szavak, értéküket vesztenék az indulatok?
Nem maradtak-e
közben versek, esszék félbe, vagy meg sem születtek, mert másokat fölvezető
írások vajúdtak, amikre szerkesztőségekben vártak, meg közönségtalálkozók
előtt, ki tudja, hol... Mennyi biztos partot mostak el a verstengerek érdes
hullámai, hogyan lüktethettek mások hullámverései a halántékban, amikor
azok az ágaskodó fodrozódások csorbák, élesen töröttek voltak?
A révkalauz
átkos mesterséget örökölt, vállalt. Minél több az utasa, annál nagyobb
körülötte is, fülében is a hangzavar. Annál kevesebben hallják, értik,
figyelik őt magát. A számolatlan partra érkezés okán talán maga is ritkábban
téved, bizonyosabban indít útnak. Hogy aztán mehessen mindenki tülekedve,
sietősen, hamar felejtve. A lámpától, amely megvilágította s meg is világosította
talán, mindenképpen eltávolodik. Befut vagy eltűnik, zajos sikerre vagy
kudarcra talál, s talán haraggal a lelkében gondol arra a lámpásra, talán
nosztalgiával.
*
Mindezen pedig már nem is tudom, miért
kellene ámulni, világot ámultatni.
Ez egy képeskönyv.
Kép-regény. Lapozható képalbum. Ez egy révkalauz folytonos csengetése a
folytonosan partra szállók rajzásai előtt. Teszi a dolgát: segít elsőt
(elsőket) lépni a kikötés imbolygása közben. Segít figyelni valamire.
A fotók közben
fakulnak, a tablók elgyűrődnek, összeszakadoznak. Néha megalázóan
elhomályosulnak.
Csak a révkalauz
emlékszik egyre pontosabban. Mindig tisztábban látja, hogy elsodródott,
hogy odacsapódott, hogy félretévedt, hogy fennakadt... Erősítik az emlékezetes
élmények, s a jótékony rögeszme, hogy hajózni kell!
(Széphalom Könyvműhely,
1994)
|
|