|
Vasadi Péter
Láncreakció II.
Ha az emberi közösség megmaradásának
és fejlődésének erőátviteli irányát jeleznénk, azt, hogy mik a közösséginek
a fokozatai s azt, hogy az erkölcs nem csak mint alapelv, hanem mint a
tettek sokasága hogyan gyümölcsözik az emberek között és javára, erre a
fokozatosságra jutnánk: erkölcs - politika - esztétikum - közélet. E témán
gondolkodva mintegy ijedten érti meg az ember, hogy váratlanul magával
az emberi létezés mélységével és kiterjedésével kerül szembe.
Hogy az erkölcs
tett vagy tett-értékű magatartás, azt ma már csak az nem tudja s látja,
aki nem akarja. Az erkölcs, helyesebben az ember erkölcsisége abban
áll, hogy az ember fölismeri s kiválasztja a tömkelegből azt, ami jó, szép
és igaz, majd megteszi, igyekszik megtenni, mivel helyesnek tartja s nem
teszi meg, mivel helytelennek tartja a hazugot, az igaztalant, a rosszat.
A személyek erkölcsiségéből adódik össze a közösség erkölcse, s így elkerülhetetlenül
születik meg az erkölcsös, azaz életrevaló közösség. Más közösség
nincs is. Létre se jöhet. Vagy ha úgy tesz, mintha létrejönne, azt csak
a drill, a félelem, az erőszak sugallja, amíg tudja. Az erkölcs az egyetlen
közösség- teremtő erő, s ennek ember-származástani, filozófiai és a leghétköznapibb
módon objektív okai is vannak. A lényegi oka az, hogy az embereket csak
egy náluk nagyobb, ősibb, elemibb vagyis törvény-hatást kifejtő, a szívre,
a belső melegre irányuló személyes eszme képes egybegyűjteni.
Ebből következik,
hogy ahol ilyen erő nincs, ott a látszategység is megszűnik s a család,
a céh, a társaság, a társadalom, az egy célra rendelt csoportok darabokra
hullanak. A közösség testi-lelki-szellemi védelmétől megosztott, magányos
egyedek pedig mindenféle áleszmék, áligazságok, elleplezett célok martalékává
lesznek. A legrégibb, a leghatásosabb, a legidőtálóbb erkölcsi közösségek
vallásiak, melyek egyensúlyban tartják az egyes emberekben éppúgy, mint
magában a közösségben a hit és a tudás, a magány és az együttlét, a tehetség
és a szolgálat, a szabadság és az engedelmesség értékeit, a nemzeti és
a nemzetközi testvériséget, állapotokat, ismereteket és tetteket.
*
A nagy koponyák nem szoktak lelkendezni.
Nem bocsátkoznak az "egyfelől" és a "másfelől" sejtelmes partjai közt kanyargó
nyilatkozatokba akkor sem, vagy akkor még kevésbé, ha a hitről vagy a hitükről
van szó. Az indiszkrét hencegés a hitben mindig kétes lelkiségre vall,
amelyet az evangéliumok szelleméből sohasem lehet levezetni.
Einstein kivált
talányos volt, ha a személyes hite felől kérdezgették. Ismeretes, hogy
egy alkalommal, amikor a véletlent, mint személyiség-történeti eseményt
feszegették, ezt mondta: "Isten nem kockajátékos!" Máskor alázatosan és
fönntartás nélkül beszélt Istenről, a Nagy Művészről, aki megsejthető a
zeneművekben. Így ír a "vallás kozmikus élményéről" (Fohászok, vallomások,
Vigilia Könyvek, BP., 1988.): "A misztikum élménye a legmélyebb és legmagasztosabb
érzés, amire képesek vagyunk. Egyedül ebből eredhet igazi tudomány. Ha
ez az érzés idegen, ha valaki már nem tud csodálkozni, nem képes ámulatától
elveszni a tiszteletben, az lelkileg máris halott[...] Az én vallásosságom,
egy magasabb természetű végtelen szellemi lény alázatos imádásában áll,
amely lény apró részletekben ad hírt magáról, s ezeket mi elégtelenül s
gyöngén, de érzékletesen képesek vagyunk fölfogni."
Néha magáról
is ejtett néhány mondatot: "Jólét és szerencse számomra sosem volt öncél.
Ez még egy disznókonda számára sem az. Az előttem lebegő[...] áthatolhatatlan
értékek töltöttek el engem életem minden szakaszában életkedvvel, újra
és újra." Philipp Frank írja a tudósról: "Az Einsteinről alkotott első
benyomás ellentmondó volt. Mindenkivel egyformán viselkedett[...] Amikor
másokkal tárgyalt, úgy tetszett, mintha mulatott volna rajtuk[...] A mélyről
jövő, kitörő, harsány nevetése egyik legjellemzőbb tulajdonsága volt. Környezete
számára ez a nevetés valami élénk és örömteli forrásból érkezett, de azt
is érezni lehetett, hogy a mögötte rejtőző irónia, sőt kritika másokat
kellemetlenül érinthetett."
Legendás feledékenysége,
hatalmas bozontja s bohócéhoz hasonló, húsos, kicsit mindig fáradt arca
s gyakori és váratlan elnémulásai arra mutattak: a személyes hit még akkor
is titokkal terhes, ha szólunk, hát még ha hallgatunk róla.
*
Ahol nincs kereszt, ott szeszélyes pusztulás
van. Ahol kereszt van, ott mindig szenvedés is van, melyben azonban félreérthetetlenül
megnyilvánul a Krisztussal való kapcsolat. És amikor megnyilvánul, nyomban
el is rejlik.
*
Fájdalmas tapasztalatunk, hogy a költészettől
mennyire elidegenülnek az emberek. Ha rákérdezünk, megmagyarázzák a jelenséget,
de minden magyarázatnak mentség-íze van. Nem az a baj, hogy a költészet
- mint hangoztatják lépten-nyomon - válságban van. Először is nincs válságban.
Nem a költészet van válságban. A költők írnak, általában termékenyek s
ha éppen nem, hosszabb-rövidebb morális vagy esztétikai nehézségeiket,
szüneteiket vészelik át. És nemcsak írnak a költők, hanem olykor remekműveket
is. A költészetnek úgy általában nem is lehet válsága, legföljebb egy-egy
költő költészetének; a válság mindenképpen gyöngélkedés, konkrét kínokkal,
különben blöff az egész. Így van ez, mióta világ a világ. A szerves életnek,
az élet szerves szerkezeteinek vannak nehéz szakaszaik. A költők is válságaikon
át haladnak előre, még akkor is előre, ha vissza-visszaeséseikből épp ezt
az irányt nem lehet meggyőzően bizonyítani. És kérem tisztelettel, ha nem
volna válságban a költészet, akkor a kedves olvasók kapkodnának a versköteteik
után? Aligha. Mi van tehát válságban, amit a költészet is megszenved?
Az ember,
mi vagyunk válságban, egyénileg és tömegesen, mind mélyebben, hovatovább
gyökeresen. A válságban lévő ember pedig kívül-belül sápad, silányul, egyre
távolabbra kerül önmagától. Idegenként szemléli - ha szemléli - az emberi
értékeket, tulajdon szellemét, már-már a józan eszét, magát a jót, amit
nemrég még fontosnak talált, a lelkületét és helyette csak a testét ápolja
- s egyidőben rombolja is -, mely országos méretekben fölösleges, sőt ártalmas
növekedést mutat. Az az ember, aki ridegen utasítja el magától a szellemét,
a szellemet, a műveket, a művészetet, mert útjában áll, állnak a harsány,
csupafény, ám fasisztoid újbarbárosodásnak, ez az ember brutálisan értetlen
a hittel, s benne az igazsággal szemben; az előbbit babonás hiedelemnek
tartja, az utóbbit nemlétezőnek: minek az? Marhaság, morogja. És az a gondolkodás
is, a filozófia, az ismeretek elméletei, a szellem története. S végül mély
megvetéssel fordít hátat mindennek, ami személyes, testvéri és emberi.
Az elidegenedett ember mindentől elidegenedik az elidegenedésen kívül.
Épp a költészettel
tenne kivételt, amely az emberi szellem legösszetettebb sajátossága, befogadó
és kisugárzó viszonyrendszere, alapállapota? Igen, az, mivel gyökereiben
azonosul magával a létezéssel. Heidegger tudta, ha a létet akarja jeleiben
fölfogni és szemlélni, akkor a költészethez, kifejezetten a versekhez kell
fordulnia. Ha a költészet ma sokakat nem érdekel, az egyszerűen azt jelenti,
hogy ugyanúgy nem érdekel sokakat a saját létezésük, a lelkük, az igazról
megszerezhető tudásuk sem. Látjuk, hová vezet ez.
*
Az erkölcsileg megalapozott közösség
életereje politikai formációkba áramlik. A közösségi elgondolás tervei
és szabályai bennük kapnak határozott kifejezést, elismerést és érvényes-
séget. A politikumot itt államtudományként értelmezzük, közmegegyezésen
alapuló kormányzásként s világos, hogy ez éppúgy nem nélkülözheti az erkölcsiséget,
mint az a közösségi életerő, amely megteremti a kormányzás szerveit, a
jogot, a törvényeket, a szociális védelmet, mindazt, ami ennek az életerőnek
kifejlődését, növekedését, helyét a (nép)közösségek között kijelöli, kapcsolatokba
fűzi és fönntartja.
Ha az eddig
elmondottak igazak, akkor a közösség érdeke az, hogy a legfőbb hatalom
az erkölcsé legyen, illetve azoké a személyeké, akiket - épp erkölcsiségük
okán - a közösség a hatalom gyakorlására fölavat. Ha tehát politikán valaki
nem a magasrendű erkölcs mindennemű képviseletét érti, amely a politika
választottaitól természetesen követeli meg a hitben, a tudásban, a tehetségben,
a gyakorlatban és a rátermettségben megmutatott jártasságot, hanem politikán
a praktikák, a csűrt-csavart érdekek, az "elbűvölő" szélhámosság és a színeket
játszó tudatlanság összjátékát érti, azt a közösség búcsúztassa el a politika
fórumától.
Mai világunkban
ezeket az evidenciákat meg lehet mosolyogni, le lehet sajnálni, sőt kifejezett
erőszakkal meggátolhatják, nevetségessé tehetik őket. Olyan is a világunk.
Amennyire hazug, annyira finomkodó. Lezser, közönséges, cinikus. Nem csoda,
hogy bonyolult és mesterségesen túlbonyolított világunkban garmadával fakadnak
föl képtelen, javíthatatlan helyzetek, melyeknek megoldásához vagy legalább
a csillapításához mély belátásra volna szükség. Ha nem az erkölcsiségé
a hatalom, akkor a pénzé, minden álnéven s lehetséges formában. Ha a pénzé,
akkor a fegyvereké, azaz a könnyűvérű gyűlöleté. Ha a gyűlöleté, akkor
így vagy úgy mindnyájan halálra vagyunk ítélve; egyikünk azért, mert barát,
a másikunk azért, mert nem barát.
*
Az üdvösség szó forrongó világunkban,
amely nem képes sem rendeződni, sem kiengesztelődni, oly idegenül cseng,
mintha egy komputer-központban ezt a szót kiáltoznám: Balzsamillat! Balzsamillat!
Az nem igaz, hogy a földi, azaz a történeti üdv szöges ellentétben van
az örök üdvvel. Ha ezt hisszük, az annyi, hogy a földi üdvtől elfordulunk,
az örök üdvöt pedig vagy nem hisszük vagy rosszul értelmezzük. Ez a "vagy-vagy"
nem-keresztény dualizmust állít, amely el akarja hitetni, hogy az - egységes!
- ember "testből s lélekből áll" -, és az égi szerelemnek meg a földi szerelemnek
nincs köze egymáshoz; ha szerelem, akkor az egy és egységre bontakoztat
ki. Ha nem, akkor az nemcsak az embert, az ember életét, hanem istent
is kettészakítja.
Holott mindenfajta
szeretet, amely ezt a nevet érdemli meg, Istentől jön, mert "Isten szeretet".
Ezért a világot a "mennyeivel nem szembeállítani kell, hanem alárendelni
neki, ami távolról sem erőszak: magától is odatörekszik, ha hagyják.
A világot nem kell és nem is lehet vallásos munkatáborrá gyúrni, hanem
minden erőszak alól föl kell szabadítani, ideértve a vallásos erőszakot
is. A nyűgeitől és nyűgöseitől megszabadított világ önként fogja szolgálni
Istent, mert megérti, hogy a jóban, a szellemiben, rányílva a végtelenre
spontán módon növekszik az ember. Szabadság és szelídség rokon fogalmak.
*
Micsoda szeme lehetett a jobb latornak,
hogy a mellette fölfeszített Ártatlanban megpillantotta Istent! E pillantáson
múlott az üdvössége. Valóban volt szeme... Pedig ez az ember nem élt olyan
életet, amely mind szelídebbé, mind figyelmesebbé tette őt. Alighanem lassan-lassan
kívül-belül elkérgesedett, különböző kényszerek egyre bozótosabb mellékösvényekre
kergették, és váratlanul elkövette azt a tettet, amelyet a védekező társadalom
bitófával büntetett. Talán ő maga is így gondolkodott erről.
Az éhsége
maradt meg. A lelke, a kiírthatatlan lelke éhe valami, valaki után,
akit, amit nem talált meg, de tudat alatt, gaz tettek és szánalmas tévedések
szövevényében is tovább várt. S hogy a megfeszítettetése kínjai közt sem
mondott le róla, ez azt mutatja: épp akkor éhezett a legkeservesebben.
És ezen a mélyponton fölismeri azt, Akit addig hiába keresett. Többé nem
fenyegetheti meg senki semmivel. Többé senki sem büntetheti. Bukása pillanataiban
szabadul meg az ember. Most már leszakad elgyötört létéről minden nyomorúsága,
bűne, keserűsége, igaztalanságai. Élete sűrű sötétjén áttör egy pillanat,
mint a villám, s az Ártatlan, aki ugyancsak bukásra ítéltetett, magával
ragadja őt: még ma vele lesz a Paradicsomban. Összeölelkeztek. A szentet
nem érdekli a méltóság, a méltatlanság, a mellékes. Egyedül az emberi szív,
mely legyen bármilyen beteg, szeretni akar.
Legalább ennyit
tudnunk kéne egymásról.
*
A fordulat neve - Isten. Az élet, a
csönd, a belső fejlődés, a szó, az emberiség sorsa is - végső következtetésben
- Isten. Akik az idők jeleit figyelik, már nem is mondják ki a nevét, tudják,
minden szenvedő, a gazdátlanok, az elherdált teremtés őt sóvárogja. A gyárnegyedek,
a tömeg, a magányos ember is. Rá kell fektetnünk fülünket az időre, mint
indián az anyaföldre, hogy meghallhassuk a jeleket, amelyek alant dörömbölnek,
fölöttünk meg suhognak.
*
Az erkölcsnek nincs ellenoldala. Az
erkölcs nem vagylagos, mert semmivel, semmi mással nem egyenlő, csak önmagával.
Ahol az erkölcsé a hatalom (ismerünk ilyen közösségeket), ott a megszólalás,
a gondolkodás, a végrehajtás önmagától fedezi föl az esztétikai formát,
mint a beszéd, a légkör, a személyes magatartás legelfogadhatóbb megjelenését;
ott az ember nemcsak igazat mond s jót tesz, hanem szépen is cselekszik.
Másként se nem akarja, se nem tudja. Ahol az erkölcsiség önként választott
életkeret, ott terjed és nő a termékenység; "Isten ragályos." S nemcsak
mint mód, mint mű is. Maga a közösségi életmód lesz művé, igazra törekvő
emberek szép életévé. Az erkölcseiben magára ismert közösség nem
politizálhat rosszul.
*
Az idők jele az is, hogy az emberek
túlnyomó többsége nem önmagára akar hasonlítani (azaz bizonyos értelemben
nem a krisztusira önmagában, amennyiben mindenkiben ez a személyes,
ez mutat a teremtés előtti ősformára), szóval nem önmagára akar hasonlítani,
hanem valaki-valami másra, s ez hamarosan sikerül is neki. Az egyed valami
más lesz. Elcsavarodik. Átcsavarodik. A másság álszent tisztelete a másságot
szentségi rangra emeli; mindenki más lesz. Mássá lesz. Önmagává legkevésbé.
Mesterséges erőfeszítései nyomán gyorsan elöregszik, élete szeszei által
szétmaródik a személyisége, s végül a mai ember nem valamilyenné lesz s
lett, hanem tipikusan átmenetivé, a ki-tudja-honnanból a ki-tudja-
hovába tartó, már-már semmilyenné.
Aki Krisztusra
akar hasonlítani, az ezt szeretetből teszi s mert ráismer az ember legmélyéről
fölhangzó hívásra, mintegy könyörgésre: az ember csak a rajta túliban
tud befejeződni, csak ott "elegendő", csak annak hihet, csak úgy képes
itt állni, megállni, ha oda ér föl a feje, helyesebben a szíve, azaz emberi
teljessége. Miközben küzdi le magát az ember, aközben nő meg, míg egymás
után mond le erőpazarló túlmozgásáról, azalatt szedi össze az erejét; az
ember ellentmondónak látszó törvények mentén élheti át személyes jó-létét
és szabadságát. Egyszerre nincstelen és dúsgazdag. Pál apostol ezt így
fejezi ki: minden a tiétek, ti azonban Krisztusé vagytok. Aki pedig az
Atyáé. Itt tehát egyetlen birtokos van; ő azonban Semminek látszik. Az
ember tragédiája az, hogy nem hajlandó tisztességes bérlőnek elszegődni,
holott az; inkább belepusztul.
*
De ki nem Krisztusé? A tőle látszólag
legtávolabbra esőt nem épp ő tartja leginkább a magáénak? Azt, aki már
senkinek sem kell? Vigyázzunk minden lépésünkre: istenien relativizált
terepen járunk. Ezért miután itt már valaki egyszer s mindenkorra
biztosat mondott, mi maradjunk üdvös bizonytalanságban. Ha belső érzékenységünk
csak annyi s olyasmi, mint a maradék mosópor a doboz sarkaiban, s már a
világ külső megtapasztalására is alkalmatlan, egyre-másra ítélni fogunk,
és csak ízetlen tőmondatokra telik; Jézus átható, nem kirekesztő.
*
Nemcsak jó, rossz, hanem örömtelen stílus
is van. Ez talán a legrosszabb stílus. Művelője a folytonos leleplezés
után liheg, ez csap ki megszólalásaiból, a hadarásából, izzadtságos igyekezetéből,
a félig sem takarható manipulálások miatti izgalmaiból; ez a stílus szükségképpen
dilettáns, s ha mutogat, színészkedik is, nyomban rajtakapják. Mielőtt
a száj, előbb az értelem. Mielőtt az értelem, előbb a lélek. Különben az
ember akar, nyög, ő-zik, látványosan könnyed, de vagy mégis hamis; erőlködik,
s nem tud.
*
Se ezek, se azok ne féljenek. Ne akarja
senki, hogy a másik féljen. Nem tudni pontosan, mi önveszélyesebb.
Félni vagy félelmet kelteni. Talán nem is két dolog ez. Az kelt félelmet,
aki fél. Az nem fél, aki tudja, hogy félelem helyett mit kell tennie.
*
Ahol az erkölcs és az esztétikum hatja
át a politikumot, ott a közösségi élet öntisztuláson megy át. Nem hangosan,
hanem csöndben, de folyamatosan. Az öntisztulás fölszabadítja a rejtőző
életerőket, a kedélyt, a munkakedvet. A tisztuló közösség a jó politikum
következménye és eredménye is.
*
Ó, szabidúria! Ó, bölcsesség! Aki elég
bátor ahhoz, hogy örüljön, hogy merjen örülni, abban szellemi erő van,
melynek lényege a "lúz", a lélek eltitkolhatatlan fénye. Ezt sem bekapcsolni,
sem észrevenni egymásban, egymáson önműködően nem lehet. Ezt minden nap
újra föl kell fedeznünk. A "lúz"-ban hinni annyi, mint világítani. |
|