|
Liszka József
A folyók szerepe
az árucsere-kapcsolatok lebonyolításában
Tudománytörténeti közhelynek számít,
hogy hagyományosan (tehát a politikai-közigazgatási határokat leszámítva)
a folyók nem elválasztják, hanem sokkal inkább összekötik a két parton
élő népeket. Ezek a népek, legalábbis Közép-Európában, a folyók két oldalán
általában persze azonos nyelvet beszélnek. A nyelvhatár (sőt a kulturális
határok sem!) sosem esik egybe egy-egy folyó vonalával. Amennyiben mindenáron
a folyókkal akarnánk a kulturális határokat jellemezni, akkor inkább azok
vízválasztói szoktak többé-kevésbé kulturális határt is jelenteni (ez a
határ természetesen sosem vonalhatárként, hanem határsávként jelölhető
ki!). Még az olyan hatalmas folyam, mint a Duna sem jelentett akadályt
például, hogy a Felső-Csallóköz Duna-melléki falvainak a legelői ne a a
folyó túlsó partján legyenek. Timaffy László munkássága nyomán ennek szép
példáit ismerjük. Az Ipoly, a Garam és a Vág völgyéből is számtalan példát
mutathatnánk be, amikor a falu kataszterének egy része a folyó túlsó partján
terült el, s amíg abban államhatár nem akadályozta az ottlakókat, az összes
mezőgazdasági munkát - a termények behordásával bezárólag - meg tudták
híd nélkül is oldani. Ezek a bevezetőként felvetett példák arra nézve bizonyítékok,
hogy a partján lakó ember nem élt ellenséges viszonyban a folyóval. A mai
ember szemében nagyobbrészt leküzdhetetlen akadálynak látszó hatalmas vizek
eleink számára korántsem voltak átjárhatatlanok.
Jelen esetben
előadásom tárgya viszont elsősorban nem az, hogy azt bizonygassam, mennyire
voltak átjárhatóak az ottlakók számára folyóvizeink, hiszen akárhogy is
vesszük, mégiscsak akadályoknak számítottak - még ha le is tudták azokat
küzdeni. Most a folyók (elsősorban a Duna, s a Kisalföld szlovákiai részén
beletorkolló Vág, Nyitra és Garam) azon szerepéről szeretnék szólni, amely
igenis pozitív irányban segítette elő az egyes tájegyegységek közötti,
illetve nagytájakon belüli természetes munkamegosztást, s ezen belül is
a termékek és termények cseréjének lebonyolítását. Előtte azonban nézzük
a térség rövid természetföldrajzi jellemzését.
A Dévénynél
a Kárpát-medencébe jutó Duna a Kisalföldet kettévágva a Börzsöny-Pilis
hegyek közrefogta szűk völgyben hagyja el azt, annak délkeleti sarkában.
A folyamtól északra elterülő síkság, a Kisalföld északi, szlovákiai része
(a régebbi cseh-szlovák munkák Szlovák Alföldként, az újabbak Dunamenti
Síkságként emlegetik, a déli, Magyarország területén maradt részeitől mesterségesen
elválasztva). A Dunából Pozsony alatt szakad ki a Kis- vagy Érsekújvári
Duna, amely Gútánál a Vággal egyesülve, Vág-Dunaként ömlik Komáromnál az
Öreg Dunába, s ezzel Európa legnagyobb folyami szigetét, a Csallóközt zárja
körül. Komárom és Esztergom között északról még a Nyitra, Zsitva és a Garam
egyesül a Dunával, ezzel észak-déli irányú víziutakat biztosítva. A Kisalföld
szlovákiai része, ezen belül is főleg a Csallóköz a múlt század végi folyószabályozások
és lecsapolások előtt mellékágakkal szabdalt, kisebb-nagyobb tavakkal,
erekkel tarkított, rendkívüli mértékben vízjárta terület volt. A 18. században
csak Nagymegyer határában például több mint harminc tavat írtak össze!
(A Tónak elosztása az 1789-dik esztendőben címen e tavak megnevezései
is reánk maradtak, mint például Hollómillér, Heczer nagytó, Mélynagytó,
Alsónagytó, Szabószigeti nagytó, Kígyósmillér, Jánosmillér, Kőmillér stb.).
Az István bácsi naptára című népszerű kalendáriumban 1857-ben az
alábbiakat olvashatta az olvasó Gúta mezővárossal kapcsolatban: "Ingoványos
hely, hol bejárhatatlan nád és káka tenyészik, nádfarkasok és vidrák fészke.
Szántóföld itt kevés van, csak rétség. Határában száraz évben sok széna
terem, mellyel egész felső Csallóközt ellátják. Esős időben tenger az egész
vidék, azért a gútaiakra nincs nagyobb átok, midőn azt mondják nekik »a
szárcsa verje fel magát templomotok előtt«". Erdélyi Pál Jókai Mór életútját
bemutató szép munkájában érzékletesen jellemzi a szülőváros, Komárom és
annak környéke természetföldrajzi sajátosságait is a nagy író gyermekkorában:
"Régi térképeink Csallóközt kék (vizet jelentő) vonalakkal és foltokkal
szövik át. A két Dunából táplált folyások, számtalan érben vesznek el s
az amúgy is mélyföld csak itt-ott dombosodik ki az átitatott talajból.
Vak semlyékesek, szélesen lapuló tavak, alulról fakadó tocsogók, kisebb-nagyobb
kopolyák, sekély tisztásokból alakul ez a magyar ezertó országa. A mélyföldön
álló vizeket sűrű milérek kötik össze s a kiemelkedő partok mellett torlódó
folyásokban tűnnek elé és belőlük másutt kiszakadva új vízjárásokat okoznak.
A morotvák alatt megsüremlett víz új medret váj magának vagy sarkantyútól
törve más irányba csap. A buckák völgyeiben örvénylő tószemek alakulnak,
mintegy különálló tavacskák, melyek azonban alsó fakadással a többivel
mégis összetartoznak.
A vizek melléke
nádas, kákás, dzsindzsás zsombék vagy rét, egyformán csalóka akkor is,
ha víz alatt áll, akkor is, ha nem látni rajta vizet. A káka és a nádszigetek
lába vízben áll, a zsombék víz fölött lebeg s látható vag a növényzet alatt
megbújó kopolyták messzire terjedve buja, zöld szőnyeget mutatnak. Körös-körül
gazdag növényzet és tölgy-, szil-, topolya-, fűz- és égerfa erdők között
tiszafa csoportok is láthatók. Tavaszi jegesár, nyárvégi zöldár idején
az egész határ víz alá kerül s a vizeket levezető árkok partján szűkölve
remél a farkas. Ez a terület még nem szany, de nem is szárazföld. Titokzatos
és érdekes, csalóka és veszedelmes s csak a benne élő csíkász, pákász és
halász nép tud rajta eligazodni. Emberei kivételesen edzettek és igénytelenek,
flórája és faunája rendkívül gazdag, élete zárkózott s fölötte száz meg
száz különös esemény játszódik le, amely nótában és mesében él tovább.
A csúfolkodás ide talál, a bennszülöttet azzal ugrasztja, hogy kezén és
lábán úszóhártyával született, kukkónak nevezi, a kecskebéka hangját utánzó
szóval. A falvak dombra épülnek s a menyasszony móringleveléből nem hiányozhat
a ladik...
Még hosszasan
folytathatnám a táj jellemzését szebbnél-szebb idézetekkel, ám most nézzük
inkább először dióhéjban, mi mindent kínált az ottlakóknak ez a vízjárta
terület, majd azt veszem szemügyre, hogy milyen terményeket-termékeket
szállítottak a vizek hátán messze földre. Végezetül, kissé részletesebben,
a tutajosokat mutatom be.
A rendkívül sok álló- és folyóvíz elsősorban
természetesen a halászatnak kedvezett. A térséget bemutató íróink sosem
felejtik el hangsúlyozni a vizek bámulatos halbőségét. Oláh Miklós már
1536-ban is említi a gútai vizafogókat, de számtalan más példát is idézhetnék.
A komáromi halászattal maga Herman Ottó is foglalkozott a helyszínen végezve
kutatásokat, s nagy halászati összefoglalásában külön fejezetet szentelt
e város híres halászélete bemutatásának. Alapy Gyula néhány évtizeddel
később egy összefoglaló történeti-néprajzi munkában mutatta be a csallóközi
halászatot. A komáromi hal (s ezen belül a Fekete-tengerből ívni felúszó
hatalmas viza) keresett cikk volt a budai, pozsonyi és bécsi piacokon.
A halkereskedők (fisérek) előszeretettel keresték fel Komárom halpiacát,
ahol a 18-19. században "80 és még több vályu mellett árulták, mérték és
vágták ki a szebbnél szebb halakat a napbarnította halászok és a tűzről
pattant menyecskék, körülöttük a vásárolók sokasága tolongott, a háttérben
meg a külföldi és vidéki halkereskedők ólálkodtak és lesték az idő elteltét,
hogy ők is rávethessék magukat a komáromi Duna ízes halára, mellyel messze
vidéken virágzó kereskedést űztek... (Komáromi Lapok 1904/14.)
Szintén fontos
szerepet töltött be a vidék lakossága megélhetésében a bő szénatermés,
a gyümölcs, a zöldség, amit hajóval, vizi úton szállítottak messze földre.
A negyedi káposztatermelők életmódját, árucsere-kapcsolatiakat, dereglyén
történő áruszállításukat Krupa András mutatja be szépen egy dolgozatában.
Ugyanígy a víz hátán jutottak el a híres komáromi ládák a Balkánra, s a
cserépedényeket is dereglyéken szállították messze földre. E hajós viziélet
jellegzetes speciális kiszolgáló rétege is kialakult Komáromban, a szekeres
gazdák. Árral szemben ők bonyolították le a hajóvontatást. Az általában
gabonával, sóval, borral megrakott hajókat Győrig vagy Bécsig, nemritkán
Regensburgig, sőt Ulmig is felvontatták. E sajátos társadalmi réteg életmódját,
szokásait, a hajóvontatás részletes leírásával Kecskés László dolgozta
fel Komáromi mesterségek című munkájában.
Hadd szóljak kissé részletesebben a
szlovák tutajosokról (talpas tótok), akik árujukat a Vágon és Garamon
szállították és végállomásuk a legtöbb esetben Komárom (ill. a Garam-Duna
torkolatnál fekvő Garamkövesd) volt. Elég gyakran leúsztatták azonban a
Dunán délebbre is, sőt az is előfordult, hogy a komáromi szekeresgazdák
segedelmével a tutajokat (talpakat) felvontatták Győrig. A Liptó, Turóc
és Trencsén vármegyékben kivágott rengeteg fát délre szállító szlovák tutajosok
munkáját szépen leírja báró Mednyánszky Alajos a Festői utazás a Vág
folyón Magyarországon 1825-ben című munkájában, és a témának
szlovák etnográfusok tollából is számtalan alapos feldolgozása ismeretes.
Sokkal kevésbé ismerjük viszont e jellegzetes vándoralak kapcsolatait az
útvonala által érintett területek lakosságával, illetve fogadtatásának
milyenségét a síkvidéki magyar népesség körében. Az alábiakban ez utóbbi
kérdésekre is megkísérlek legalább jelzésértékű választ nyújtani.
A tutajosok
írásos említésének egyik korai forrása azt sugallja, hogy ez a kapcsolat
nem lehetett mindig felhőtlen, ugyanis Rudolf császár és király 1596-ban,
Pozsonyban kiadott VII. törvényének 52. cikkelye az alábbiakat mondja ki:
"A' Garan vizén levő malmok úgy alkalmaztassanak, hogy mindennemű hajók
és talpak fel és le veszedelem nélkül evezhessenek: másként hordattassanak
szét. E rövid rendelkezésből ki lehet olvasni, hogy meghozatalát számtalan
baleset, vita, pereskedés elűzhette meg a garami vízimolnárok és a folyón
lereszkedő szlovák tutajosok, valamint minden valószínűség szerint felfelé
haladó hajóvontatók között (levéltári nyomaira ennek nyilván rá is lehet
majd egyszer bukkanni). Az egymásrautaltság, az állandó gazdasági függőség
azonban feltételezni engedi, hogy e kapcsolatrendszerre nem ez lehetett
a jellemző. A hosszú, nem is egészen veszélytelen útvonalon számtalan lehetőség
adódott, illetve kényszer keletkezett az adott hely lakosságával való kapcsolat
felvételére. Nézzük először egy múlt század végi leírás alapján, hogy a
Vágon milyen szakaszokra osztva úsztatták le a szálfát egészen Komáromig!
"Midőn a téli
hótömegek elolvadtával a Vág vize megdagad, megpezsdül partjain a tavaszi
élet, Liptó és Árva megyében és éjszaki Trencsénben. Mert felhasználva
az alkalmat, a Vágba hajtják azokat a tutajokat, melyeket a nagyobb mellékfolyók
(Árva, Kiszucza) partjain már télen készítettek elő. Egy fél tutaj 9-15
egymás mellé szegezett fából áll, szélessége legfeljebb 4 méter. Két ilyen,
hosszában egymás mellé illesztve adja az egész tutajt. Teplicskától Liptóújvárig
csak üres féltutatjok úsznak, innen Rózsahegyig már megrakott féltutajok,
tovább pedig egész tutajok úsznak. A Dunán, hol az áram és a hordképesség
is nagyobb, két egész tutajt kapcsolnak egymás mellé s a két végén alkalmazott
evezőkön kívül még oldalt is evezőkkel felszerelik. Rendesen 8-12 tutaj
úszik egymás után s az egész szállítmány az úgynevezett faktorra van bízva,
értelmesebb és módosabb tutajosra, ki viszont vagyonával áll jót a kereskedőnek.
Ha most arra
gondolunk, hogy e hosszú útra való élelem, ital nem férhetett el ezeken
az áruval (főleg keréktalpakkal, tetőfedő fazsindellyel, különféle ládákkal,
villákkal, lapátokkal, dagasztóteknőkkel stb.) megrakott tutajokon, akkor
természetesnek kell tartanunk, hogy - készleteiket feltöltendő -
több helyen is kikötöttek. A tutajosok vásárlóerejével számolva a folyópartok
közelében különféle boltok, kocsmák is létesültek, amelyeket a tutajosok
pontosan számon tartottak és rendszeresen fel is kerestek. Erről vall a
következő, Budatínban (Trencsén megye) lejegyzett népdal szövege is:
Ja veru pltníci,
Sak vy dobre viece,
dze je krcma která:
jedna je vo Veci,
druhá pri Komoci,
tret'á pri Vízváre,
a stvrtá v Komárne.
(Bizony, ti tutajosok,
nagyon jól tudjátok,
hol, melyik kocsma van:
az első Vágvecsén,
a második Kamocsánál,
a harmadik Vízvárnál,
s a negyedik Komáromban.)
Nyilvánvaló, hogy e helyeken (s még
sok más helyen is) partra szállva, a tutajosok óhatatlanul személyes kapcsolatba
kerültek a vidék lakosságával. A kamocsai (Komárom megye) idős emberek
is elmondták, hogy a Vágon leereszkedő szlovák tutajosoknak volt ott kikötőjük.
Mivel általában csak Komáromig úsztatták a szálfát, itt már igyekeztek
minden apró faholmijukon túladni (főleg tüzifának árulták még a kormánylapátot
is), hiszen visszafelé az utat általában gyalog tették meg. Egy zsidó kereskedő
asszony egy kisebb fadepót is létesített a töltés mellett, s igyekezett
tőlük mindent felvásárolni, amit aztán felárral továbbadott (az áruért
pénzben illetve természetbeniben, tehát borban, pálinkában fizetett). A
gútai partoknál szintén létezett két fadepó, ahol idős szlovák tutajosok
is dolgoztak tavasztól őszig: az újra és újra érkező nyersanyagból ott
a helyszínen faragták a fazsindelyt.
E part menti
kocsmák szerepe persze nem volt egyértelműen pozitív, amint arról egy századeleji
hírlapi cikk is tudósít bennünket. 1910 télutóján három vágszerdahelyi
és három vágai származású tutajos Szeredről szállított épületfát Negyedre,
miközben Vágsellyénél az első tutajt irányítók "ittas állapotukban" a kompgépnek
ütköztek, "s utánuk a többi tutaj is..." Megjegyzem, hogy ebből a rövid hírből
az is sejthető, hogy a tutajosok nem kizárólag szlovák nemzetiségűek voltak,
hiszen az itt emlegetett vágaiak minden bizonnyal magyarok lehettek. A
magyar néprajztudomány ez ideig erre a lehetőségre sem figyelt föl. Pedig
érdemes lenne időt szentelni rá, amit a következő, Komáromban 1885-ben
megtörtént eset is bizonyít. A Komáromi Lapokban olvasható híradásból
megtudjuk, a Vágduna partján egy vasárnapi napon súlyos zavargásokra került
sor a talpaslegények között. Az okot az szolgáltatta, hogy "a fakereskedők
több megbízhatatlan talpas mellőzésével a faáruk szállítását liptómegyei
tótokra bízták". A továbbiakban e "megbízhatatlan" és verekedést kiprovokáló
talpasok némelyikét név szerint is bemutatja a cikk írója. A fő hangadók
Csonka Zsigmond, Német Antal, Varga Elek, Ivó Ferenc, Német István, valamint
Tarcsi és Paksi vezetéknevűek voltak. "Talán mondanunk sem kell, hogy e
sajnos kihágásban nemcsak a vélt sérelem, hanem főleg a bor és pálinka
gőze által fölhevült idegek játszották a főszerepet" - fejezi be a Komáromi
Lapok tudósítója.
A Komáromi
Lapok századforduló körüli híranyaga alapján a helybéliek és az ide
érkező szlovák tutajosok kapcsolata jóval kedélyesebb, patriarchálisabb
lehetett. A kölcsönös egymásrautaltság ismeretében ezen nincs semmi csodálnivaló:
a tutajosok számára kereseti lehetőséget jelentett a város fakereskedelme,
ami viszont az ő munkájuk nélkül pangott volna. Ezért aztán minden tavasszal,
úgy nagypéntek tájékán, amikor megérkeztek az első tutajosok, a helyi lapok
örömmel adtak erről hírt. Csak illusztrációként álljon itt egy ilyennek
a részlete: Megjöttek a tótok! - hirdeti a kis tudósításnak a címe
nagy örömmel, majd a tudósító így folytatja: "Hogy a rengeteg mód hosszú
télnek csakugyan vége szakadt, annak legjobb bizonyítéka, hogy a mi külön
»házi fecskéink«, a jámbor indulatú és nagykalapú talpas tótok valahára
ismét megjelentek a Vág partjain, lehozva a Vág felső vidékeiről az értékes
faszállítmányokat s megélénkítve, mozgalmassá téve fakereskedésünk színhelyét,
a partost. Az első szállítmány még [április] 5-én, nagypéntek ünnepnapján
érkezett hozzánk a jó tótokkal egyetemben, s az óta most nap-nap után újabb
nagy farakományok érkeznek, hogy hirdessék mintegy a kereskedő világnak
az új idény kezdetét[...] A Vág melléke persze most csakhamar faanyaggal
lesz szegélyezve a hídtól föl egész a Gólya-csárdáig, s a föllendülő élet
juttat így megint városi pénztárunkba és egy tekintélyes összeget a partvámokból[...]
Vezéreljen azért a jó Ég minél több nagykalapú embert talpakkal együtt
körünkbe, hogy legyen víg élet a Szúnyog-csárdában, a Gólya-csárdában és
a Kis-csárdában, hogy folyjon a jó pálinka bőven, lobogjanak a pacalos
fazekak alatt a tüzek vidáman... (Komáromi Lapok 1901/15). Lényegében
ugyanezt bizonyítja egy, szintén a Komáromi Lapokban, Talpas-tót
álnév alatt megjelent tréfás vers, amely az első tutajosok megjelenése
örömére íródott:
Fecskenóta
Dobre ráno... Itt vagyunk
már
Liptó varmegyíbul.
Hoztuk fenyő, sindő, deszka
Mibul sok ház ípul.
Hoztuk mást is, szíp tavaszkát
A mit rígen vártok:
Sag mi voltunk nektok mindig
Hű fecskemadártok...
Vizi fecskék, jó tótocskák
Megjöttünk talpacskán...
Nem repultunk, sag eveztuk
Lasan, szíp lasacskán.
Eltartotta oszem napig
A mig megirkeztunk
Pacalocska, pálinkácska
Sok elfogyta keztunk.
Erulj nekunk szíp varoska:
Janó, Misó itt van...
Megtalalhatsz üket minden
Palinkás butyikban.
Addig iljuk világunkat,
Te is addig íled,
Meg tavasz be rukkolását
Mi tudatjuk víled...
Mert ha elfogy fácska erdún
S talp nem ussza Vágon...
Akkor végunk, de neked is
Dobru nocz, Komárom...
(Komáromi Lapok 1907/17)
A Vágon történő élénk fakereskedelem
révén természetesen sok más termék is gazdát cserélt. A már említett fatermékeken
kívül a szálfákkal együtt köszörűkövet, juhsajtot, zsírt, vajat, valamint
félkész vasat és rezet is hoztak a déli vidékekre. Az árukészlet mellett
természetesen az emberi kapcsolatok révén egyéb más folklórjelenségek,
hírek is vándoroltak, cserélődtek (a kutatók például tutajos környezetben
játszódó, Mátyás királyhoz kapcsolódó történeteket is följegyeztek, ami
korántsem valamiféle "magyar hatást" bizonyít, hiszen reneszánsz uralkodónk
általában igen népszerű a szlovák folklórban, mindenesetre feljogosíthat
arra, hogy a folklórkapcsolatok vizsgálatával a jövőben behatóbban is foglalkozzunk).
Az árucserekapcsolatok szerepét a kulturális javak terjedésében túlbecsülni
nem szabad, hiszen e jelenségek "vándorlásának" ez csak egyik, s talán
nem is a legjelentékenyebb formája. Egyszer azonban mégis sort kéne keríteni
alaposabb elemzésükre... |
|