Az alábbi szöveg az Alföld című folyóirat első internetes archívumából származik, abban a formában, ahogy az a megjelenés idején elérhető volt. A szövegben található esetleges hibák, tördelési és központozási hiányosságok technikai okokból keletkeztek, nem tükrözik sem az EPA, sem a folyóirat minőségi elveit.
Tudományos igényű felhasználáshoz javasoljuk a nyomtatott változat használatát.
A költő-géniuszok családfájának, tálentumuknak és betegségeiknek faggatása
segíthet különleges mentális képességük: poétaságuk gyökereinek feltárásában.
A költői tehetség ugyanis korán jelentkező és spontánnak tűnő adottság,
így veleszületett genetikai eredete valószínűsíthető. Szívesen vállalkozom
ezért a nagy költők családfájának és műveinek elemzésére, hogy ezáltal
e specifikus tehetség-tálentum eredetet jobban megértsük. Most Nagy László
genealógiai és patográfiai értékelésére vállalkozom. Sokat segített ebben
Ágh István: Kidöntött fáink suttogása című műve és Nagy László: Krónika-töredékek
című naplója.
A családfa
Az ősök kutatása gyakorta misztikus gondolatokat ébreszt, mint Ágh
Istvánban is: "A múltról gondolkodva megzavarodnak a mutatók, fölfoghatatlan,
akár a világegyetem, ha végtelenségét akarnánk elképzelni, éppen olyan
sötét, pedig tudom, a kideríthetetlen mélységből én származom, befejezem
magam, és utódaimban folytatódom egy másik sötétségben". A természettudomány
nézőpontjából a családfa-kutatás elsődleges célja a származás tisztázása.
Az ősök és a rokonság vizsgálata ugyanakkor alkalmas a testi és szellemi
tulajdonságok, valamint bizonyos betegségek családi halmozódásának a feltárására
is, amelyek pedig segíthetik az ismeretlen mélységből eredő és oda visszatérő
családi sorsok megsejtését.
(Az ősök) Ágh István a 17. század végén születő Nagy Jánosig (I/1)
volt képes a családfa apai, Nagy-ágát visszavezetni . Hite szerint
ő is a Felsőiszkáz 18-ban lévő jobbágy portán született, mint az ő apja:
Nagy Béla (VII/8), pedig közöttük öt generáció és kétszáz év telt el. A
Veszprém megyei Iszkáz település nevét Ágh István a szláv skaz (látomás,
lidérc) és a finnugor iz (lélek) szóból származtatja, amely utalhat az
itt élők pannóniai szláv, majd ómagyar-besenyő eredetére. Nagy János feleségének,
Varga Ilonának (I/2) is ismert a neve. Az ő gyermekükkel indult a Ferencek
sora. I. Ferenc (II/1): kisszőlősi Mike Annát (II/2) vette feleségül. Az
ő gyermekük a költő szépapja: II. Ferenc (III/3), aki az 1814. évi föld
összeírás szerint 16.5 holdat birtokolt és így féltelkes jobbágynak számított.
II. Ferencnek a vásárhelyi származású Szalai Katalin (III/7) szülte
III. Ferencet (IV/3), az ükapát. Ő is féltelkes jobbágy, 1841-ben 12 hold
szántója és 3,5 hold réte volt. III.Ferenc Horváth Margittal (IV/8) házasodott
össze, ő Felsőiszkázról vagy Csöszről származott. Az akkori szapora csecsemőhalandóság
szomorú bizonyítékaként IV. Ferenc (V/9), az ükszülők gyermekei között,
harmadik Ferencként érte meg a felnőttkort. Korábban ugyanis két Ferenc
(V/2 és V/8) is meghalt csecsemőkorban. IV. Ferenc, a dédapa, a legemlékezetesebb
ős, akinek bognár foglalkozása később jelzőként társult a Nagyok családnevéhez.
A bognárműhely is a Felsőiszkáz 18-ban volt. Nagy László így emlékezett
rá: "Dédapám, a csodabogár megelőzött mindenképpen. Ő alkotta a vidéknek
az első szórórostát, a cséplőgép ősét. Egyéb különös szerkezeteket is csinált.
Értett a füvekhez, gyógyított embert, állatot. Rengeteg fájó fogat kifordított
az ujjával. Tudom, nem vagyok olyan hasznos, mint ő, de tőle kaphattam
a legtöbbet." 1848 őszén gyalogos népfölkelőként űzte az ellenséget Kismartonig.
A jobbágyság eltörlésével vált önálló parasztgazdává 1853-ban. Ő és felesége:
a vásárhelyi Sido Julianna (V/10) szakított a családi hagyománnyal, fiaik
között Ferenc ugyanis nem található. Figyelembe véve a természetes termékenység
akkortájt szokásos megnyilvánulását, a 11 szülést, nem kizárt, hogy volt
Ferencük is, de korai elvesztése után nem kísértették a sorsot. A nagyapa:
Nagy István (VI/1), akit Ágh István "emléktelen nagyapjuknak" nevezett,
mivel senki sem emlegette. Pedig ő teremtette meg a 24-25 kataszteres birtokot
és ő építette 1908-ban az új családi házat a faluvégén (ahol jelenleg a
Nagy László múzeum van). (A mai Iszkáz 1947-ben Felső-, Közép- és Alsóiszkáz
egyesüléséből jött létre.) A Nagy-családban oly fontos lovakat is ő költöztette
be az istállóba. Nagy István 60 évesen agyvérzésben halt meg a mezőn, munka
közben. Felesége: kisszőlősi Németh Mária (VI/8) - a "rossz nagymama",
86 évet élt meg, még pedig a költő szüleinek házában. E nagyszülőknek már
csak öt gyermekéről tud a családi krónika és közöttük a legkisebb az édesapa:
Nagy Béla (VII/8), aki átélte az I. és II. világháború borzalmait, az 1929-es
gazdasági világválságot, majd kulákként az ötvenes éveket és 1959-ben a
kolhozosítást. Néptanítója biztatására elvégezte a pápai gazdasági iskola
téli tanfolyamát, amire csaknem olyan büszke volt, mint az I. világháborúban
véghezvitt hőstettére: ő lőtte le Fiuméban az olasz léghajót. (A kitüntetést
a hadnagyuk kapta...) Az alacsony termetű embert rátartinak és a lovak
szerelmesének mondták. Testvérei közül István (VII/5) korán meghalt, a
három lány: Hermina (VII/4), Mária (VII/6), Erzsébet (VII/7) megházasodott.
Ács Gyulának (VII/3) és Nagy Herminának nem született gyermeke, így ők
lettek Nagy László "Magtalanok Jézuskája" című prózájának a hősei. Szerették
volna ugyanis a kisfiút örökbefogadni. A lakatos Fejes Sándornak (VII/2)
és Nagy Máriának négy gyermeke született (VIII/3-6), akik a férj családjához,
Nagylakra költöztek. Trianon után ez is Romániához került és akkor az óhazába
menekültek. Később ifjabb Fejes Sándor (VIII/3) az USA-ban, Fejes Szilárd
(VIII/4) Franciaországban telepedett le. Fejes Sándor 80 éves korában halt
meg, Fejes Szilárd - Ágh István szerint - még él. Fejes Ottó (VIII/5) 80
felé közeledve, Fejes Valéria (VIII/6) 60 éves kora után halt meg. Nagy
Erzsébetet (VIII/7) a peresztegi korcsmáros: Nagy József (VII/1) vette
feleségül és két fiúk: Tibor (VIII/1) és Árpád (VIII/2) született. Nagy
Tibor tanítóképzőt végzett.
Ágh István az anyai ágú nyárádi Vas rokonságot a 17. század végéig
nem kutatta fel az anyakönyvekben, de sorsuk sokban hasonlított az apai
iszkázi ághoz. A családi nevet adó dédapa: Vas István (V/11) 12 holdas
gazda, aki főleg a fuvarozásból élt meg. Nem lehetett könnyű sorsa, hiszen
12 éves korában vesztette el édesapját. Felesége Nagy Julianna (V/12),
ugyancsak árvalány, a dakai Batthyány grófék mosónője. Dolgos életük eredményeképpen
sokat gyarapodtak és Vas István a közösség megbecsült tagjaként volt kisbíró,
bíró, törvénybíró 30 éven át. 82 éves korában halt meg, miután megvadult
ökrei bevitték a megáradt Bitvába, majd ezt követően tüdőgyulladást kapott.
Az ő fiúk: Vas Géza (VI/9) a nagyapa, aki már megkérhette a 62 kataszter
holdas kisszőlősi gazda: Stenger József (V/13) lányának, Annának (VI/14)
a kezét. Vas Géza és Stenger Anna 1901-ben házasodott össze. Az asszony
2000 forintot kapott hozományul, ebből 4,5 holdat vettek. Szépen induló
családi életük azután kisiklott. Pénzüket a családfő hadikölcsönökbe fektette,
ami odaveszett. De nemcsak a vagyon, ő maga is: a falu első hősi halottjaként
esett el 1914-ben Lublinban. Így Vas Erzsébet (VII/11), a költő édesanyja,
9 éves korában apa nélkül maradt. Az öt gyermek felnevelése ezt követően
a feleségre: Stenger Annára és a nagyszülőkre hárult. Később az elsőszülött
István (VII/9) vált a gazdaság urává. Felesége: Hegedüs Lina (VII/10),
egy gyermekük: Edit (VIII/14) született. A másodszülött volt Vas Erzsébet
(VII/11), Nagy László édesanyja. Vas Géza (VIII/12) Fehér Irént (VIII/13)
vette feleségül és két leányuk lett: Zsuzsa (VIII/17) és Vera (VIII/18).
Vas Irén (VII/15) Vas Gézával (VII/14) házasodott össze a családi név azonossága
azonban csak név- és nem vérrokonságot tükröz. Három gyermeket vállaltak:
Ilonát (VIII/19), Károlyt (VIII/20) és Gézát (VIII/21). Végül a legkisebb
Ilona (VII/16) Mészáros Gábor (VII/17) asszonya lett és két terhességből
három gyermekük született. Valéria (VIII/22) után ugyanis László (VIII/23)
és Mária (VIII/24) kétpetéjű ikerként jött a világra. Nagy László az anyai
ágú unokatestvérek közül többel is együtt tanult és lakott Pápán, ahol
a "jó nagymama" istápolta őket. Stenger Anna 1963-ban, 84 éves korában,
rákban halt meg.
(A költő családja) Nagy László egyik korai, Család című versében legközelebbi
rokonságának minden tagját bemutatja:
"Anyám kertben sirdogál,
tépi a gazgyökeret,
palántákat menteget,
engem ő már nem gyomlál.
Apám napot tapogat,
megfürödne a borban,
mint kulacs a tóban,
füstöl, sóhajt nagyokat.
Van egy kotlónk, szédelgő,
nagymama fészekben ül,
imázva elszenderül,
jajunkat kikölti ő.
Szekerünk leáll szegény,
a két leány kerékfék,
követelnek kelengyét,
ránkröhög a vőlegény.
Kisöcsém legtöbbet ér,
ott ficánkol a palánk
tetején akár a láng,
s vénekkel bölcsen beszél.
Én a begyes kan galamb
utolsónak maradtam,
nem mondhatom szavakban
mért vagyok én rossz galamb."
Az apa, Nagy László szerint "Teljes barna, szikár, sasorrú, mindig lapos hasú jó ivó férfi volt, csak nagy ritkán részeg. Jártában szikrázó sarku, és mindig hirtelen természetű." Első világháborús katonáskodása miatt elég későn, 34 évesen nősült meg. 1923. január 2-án vette el a nyárádi Vas Erzsébetet, aki egy somlói szüreten tetszett meg neki. A lakosok kívánságára, éppen a nagy gazdasági válság idején lett a falu bírája. Később elöljáró, a hitelszövetkezet és a Faluszövetség elnöke, hegybíró. Nagy László több versben állított emléket apjának, az egyik az Apám:
"Ujjától nőtt a zöld palánta,
derékhajlásért dohány a bére,
dohánylevélből koszorúját
ráfonhatja hideg fejére.
Görnyed a tűznél, hólé-marta,
vörös bakancsa kifűzve tágra,
fejénél táncos azúr-szálak
nullákat nyílnak, ez a virága.
Fölszáll a füst, de ő lehorgad,
vénül, hozzá a virtus is hűtlen,
régi vágyai gazdátlanul
galoppolnak a csillagos űrben.
Nem akar semmit, nem szól semmit.
Könnyezhetek a pogány apámon.
Levegő is csak úgy kell neki,
ha átszívhatja dohány-parázson.
Nem oxigén az: forró számum,
belső világát járja sikongva,
nikotin hullik szerveire:
sivatag sárga pora a lombra.
Nikotin-ember, sóhajt, füstöl,
így emésztődik esztendők óta
s hamvadra néz a néma földre,
erre az öblös hamutartóra."
A költő műveiben és életrajzaiban oly szeretettel bemutatott édesanyjának
nehéz sors jutott. A gyermekkori megpróbáltatások után került sor házasságára
18 éves korában, mivel: "Béla annyira tudott beszélni, hogy milyen jó dolgom
lesz, nem köll annyit dolgozni, aztán sokkal többet kellett, mint otthon."
A családi házban lakó apai nagymama ugyanis nemcsak sokat áskálódott az
új asszony ellen, de állandóan parancsolgatott is neki és minden munkát
ráhagyott. Sőt: "Szüntelen dészmált bennünket. Diót, almát, gabonát, zsákot,
szakajtót, kanalat és ki tudja, mit még, hurcolt el másik szülötteihez.
Sőt okmányokat is, hogy kétszer kelljen fizetnünk a másikoknak." - emlékezett
később Nagy László. Ágh István szerint: "Apám két családja között örlődött,
nem sokáig tartott a szerelem, nem érett szeretetté és bizalommá soha,
mintha csak a hozományt vette volna el, a földet, a bútort, a stafirungot."
Négy gyermekük született. Az első- és a harmadszülött lány volt: Izabella
(VIII/8) és Mária (VIII/11). Izabella óvónő lett és Fábián László (VIII/7)
kereskedőhöz és vincellérhez ment feleségül. Két gyermekük: Judit (IX/1)
és László (IX/2) született. Fábián Judit népművelőként dolgozik, családot
nem alapított. Fábián László mérnök, feleségét rákos betegség miatt vesztette
el. Mária (VIII/11) Kövér Ferenc (VIII/12) ügyvéddel házasodott össze,
nekik is két gyermekük van. Az egyik Kövér Ágnes (IX/7), akinek két fia
(X/2-3) született. A másik ifjabb Kövér Ferenc (IX/9) orvos, neki egy fia
(X/4) és egy lánya (X/5) van. Nagy László második volt a szülési sorrendben.
Édesanyját még e terhessége alatt sem kimélték, amire fájdalmasan emlékezett:
"Jaj, mikor Laci született, aratáskor, még akkor is dolgoztam, sározni
köllött a padlást, hogy aztán odahordják a gabonát. Ilyen fáradtan, gyöngén
köllött szülni, dolog közben jött meg a fájás. A Laci meg olyan nagy volt,
széles a válla, azt hittem meghalunk mind a ketten." Nagyon sok vért vesztett
ugyanis a szülés alatt. Nagy László a családi házban, valószínűleg 1925.
július 14-én, a Bastille bevételének napján született. (A bába hanyagsága
miatt anyakönyvi bejegyzésre azonban csak július 17-én került). Jóval később
született Nagy István (VIII/13), aki költőként az Ágh István nevet használja.
Nagy László nem titkolta "szívemhez anyám közelít":
"Anyám ül, mint egy óriás,
gúzsba kötözve tart ölén,
ott rúgkapálok, pántlikás,
ütköző-szarvú kis bölény."
(Anyám ül, mint egy óriás)
Mély kapcsolatukról számos más vers is tanúskodik. (Pl. Rege a tűzről
és a jácintról)
Táltos-költővé válását is neki köszöni (Ha döng a föld)
Nagy László és Ágh István között 13 év volt. A legkisebb fiú költői
indulása azonban nem a báty ösztönzésére történt. Első verseit Ágh István
8-9 éves korában írta az otthon található Petőfi és Ady kötetek hatására.
Akkor még csak Nagy László rajzolási-festési tehetségéről volt a családnak
tudomása, verseibe őket sem avatta be. Különben nagy hatással volt öccsére,
erre Ágh István így emlékezett: "Lacitól többet tanultam, mint az iskoláktól.
Intellektuális környezetet varázsolt a parasztudvarból." Így azután a kisebb
fiúból sem lett paraszt, bátyja példájának hatására "... tudtam, hogy menthetetlen
vagyok". Első verseit megismerve, Nagy László biztatta és segítette, különösen
budapesti egyetemi évei alatt. Munkahelyi válsága során Vers és szőlővessző
öccsének című versével vigasztalta:
"Áhitozom rég, hogy béke-jelet nyújtsak,
rügysorral csiklandlak részutosan, öcskös,
íme, most borággal áldlak, dehogy sújtlak,
te kisüstis, murcis, te boros, te fröccsös."
Ágh István (VIII/13) a kortárs magyar szépirodalom meghatározó személyiségévé
vált, költészete mellett prózáját is nagyra értékelik. Első feleségétől:
Láng Zsuzsanna (VIII/14) könyvtárostól született Zsófia (IX/11) lánya,
aki magyar-néprajz szakot végzett, és Antall György András (IX/12) ügyvéd
felesége lett. 1999-ben várható első gyermekük világra jötte. Ágh István
második felesége: Széles Judit (VIII/15) textiles iparművész, gyermekük
Eszter (IX/13), formatervező.
Nagy László feleségét: Szécsi Margitot (VIII/10) 1952-ben ismerte meg.
Szécsi Margit édesapja Budapesten érettségizett, műbútorasztalosként, majd
tisztviselőként dolgozott. Szervezett munkásként a szocdem párt aktív tagjává
vált. Bátyja, Szélig Imre, az MSzDP országos titkáraként ellenezte a két
munkáspárt egyesülését és ezért emigrálnia kellett. A családi név magyarosításában
ez a körülmény is szerepet játszott. Szécsi Margit 1948-ban lett népi kollégista,
és a budapesti tudományegyetem bölcsészkarának hallgatója. 1949-től jelentek
meg versei. 1951-ben megszakította tanulmányait és Dunapentelén(Dunaújvárosban
jelentkezett fizikai munkára, ahol kőmívesként dolgozott. Már 1952 nyarán
összeházasodtak, kapcsolatuknak Nagy László versben is emléket állított:
"Jártam én koromban, hóban,
húzott az álom.
Mást kerestem s mellém te álltál,
kardél mellett felnőtt virágszál,
sebzett virágom...
Köröttem kúsza az élet,
kúsza a sorsom.
Vértezz hittel, hűséggel állig,
akkor én a haláloságyig
belédfogódzom.
(Jártam én koromban, hóban)
Szécsi Margit versei a modern magyar költészet nagy értékei. 1990-ben,
62 éves korában fehérvérűségben halt meg.
1953-ban született meg egyetlen gyermekük, András (IX/2). (Szécsi Margitot
a terhesség testileg nagyon megviselte, ezért - családtervezési terveik
ellenére - a további gyermekek vállalásáról le kellett mondaniuk.) Nagy
László a Kísérőének fiának című versében fogalmazta meg az egykés szülők
keservét:
"Sodrában panaszt is hordozzon az ének,
mert ha erős voltam s volt magom tömérdek:
milliom fiacskát mért nem csinálhattam!
Most boldogan halnék - ha még meg nem haltam."
és útravaló üzenetét:
..."tetves ősatyák"... kik "fulladtak borba, sörbe"...
"De az idő immár kiegyenesítve,
s magzatok: vigyázat, nem löködni sinre,..."
Nagy András az Iparművészeti Főiskolát végezte el, grafikus és könyv-művész.
Szülei több kötetének ő tervezte címlapját és tipográfiáját. A Helikon
Kiadó szerkesztőjeként sok "szép könyv" díjnyertese a 90-es évek elején.
Az év tipográfusa kitüntetést is elnyerte. Első, hosszú diák szerelem után
kötött házassága rövid ideig tartott. A történelem-angol szakos Török Ildikóval
(IX/6) kötött házasságából született Réka (X/1) lánya, még pedig Nagy László
halálának évében. Bölcsészkaron tanul, a filmszakmában szeretne majd dolgozni.
Török Ildikó vesebetegsége jelentette akadályát a további terhességnek.
A családfa tanulságai
A családfa Nagy-ága Ágh István párját ritkító gyűjtőmunkájának köszönhetően
alkalmasnak tűnik általános tanulságok levonására is.
(A korai halálozás, az élettartam és a párválasztás) A III-VIII. generációban
6, 7, 8, 9, 5 és 4 gyermek született. Egyrészt még a legnagyobb számok
is elmaradnak a természetes termékenységtől, amely általában 11 gyermek
születését eredményezte. E szerint ebben a dunántúli közösségben ismerték
a születéskorlátozás különböző eszközeit. A fiú születések tudatos vállalása
is erre utal. Az V. generációban, majd a VII. generációban addig születtek
a gyerekek, amíg a családi nevet és főleg a birtokot továbbvívő fiú meg
nem született. Valószínűleg az elég későn született Ágh István vállalásában
is szerepet játszhatott bátyjának súlyos betegsége, amely őt a parasztgazdaság
fenntartására alkalmatlanná tette. Másrészt elszomorító az irdatlanul magas
csecsemő- és korai-halálozás. A III. - VII. generáció 29 születése közül
17-en nem élték meg a felnőttkort, amely csaknem 60%-os veszteséget jelent.
Bizonyos vidékeken e szapora gyermekvesztés hátterében a beltenyészet vagyis
az egymás közti házasodás állt, ami Iszkázra és vidékére nem volt jellemző.
Sidó Julianna vásárhelyi, Stenger Anna apja bakonyaljai sváb, aki Kisszőlősre
nősült be és ahonnan apai nagyapjuk is hozta feleségét: Németh Máriát.
Ugyanakkor mind katolikusok. Az ijesztően magas halálozás oka inkább a
fertőzőbetegségek tobzódása és a táplálkozás ínsége lehetett.
A gyermekkori halálozást túlélők közül többen ugyanakkor magas életkort
éltek meg. Nagy István (VI/1) és III. Ferenc (IV/3) ugyan csak 60, illetve
66 évet élt, de a legendás dédapa: IV. Ferenc (V/9) 79 évet, az apa, Nagy
Béla (VII/8) pedig 80 évet. Az apai nagyanya is 86 évesen halt meg. Az
anyai dédapa 82 évesen, tulajdonképpen baleset miatt hunyt el. A Vas nagyapát
nem említhetjük, hiszen ő a háború áldozata lett, felesége azonban szép
kort: 84 évet élt meg. Nagy László édesanyjának pedig 90 év adatott.
Az élettartam nem kis részt genetikailag meghatározott. Így a szülők
(esetleg a nagyszülők) életkorából kiszámítható a gyermekek életének várható
hossza. Ilyenkor figyelembe kell venni a nők újabban tapasztalt hosszabb
élettartamát és a generációnként várható néhány éves általános növekedést.
Számításaim szerint Nagy Lászlónak közel 87 évig kellett volna élni, de
az 53. születésnapját sem érte meg... Apját még 9 évvel sem élte
túl, édesanyja pedig 17 évvel később, 1995-ben távozott az életből.
A családfa alátámasztani látszik a párválasztás fő szabályszerűségét:
"a hasonló hasonlót választ" jelenséget is. Hiszen az ősökre a paraszt
a paraszttal és a katolikus a katolikussal házasodás mondható a jellemzőnek.
Az e körből kitörő Nagy László magának költő feleséget választott és ezáltal
megint csak érvényesült a hasonló hasonlót választ szabály. Ugyanakkor
a II. világháború után a hagyományos mezőgazdaság felbomlása és az urbanizáció
e tendencia ellen hatott, ami már a költő szüleinek testvéreiben és különösen
az ő gyermekeikben is tapasztalható. Így például a Nagy-ági nagynénik iparosokkal
és korcsmárosokkal házasodtak.
Apánktól és anyánktól génjeink 50-50%-át örököljük, de hogy ezek közül
melyek és hogyan nyilvánulnak meg az a gének viszonyától és a külső hatásoktól
függ. Nagy László arcát inkább édesanya génjei határozták meg. Korai őszülése
azonban inkább apai örökség.
(A költői tehetség eredete) Humángenetikai szempontból a legérdekesebb
Nagy László kivételes költői tálentumának gyökereit kutatni. Ezeréves felismerés,
hogy bizonyos pályákra születni kell és ilyen a költészet is. Kivételesen
nagy poétává bárkit semmiféle nevelés-oktatás nem tehet, ehhez veleszületett
adottságok is szükségeltetnek. Nagy Lászlót senki sem irányította e pálya
felé a családon belül, illetve alapiskoláztatása során. Mégis, e parasztivadékban
korán és spontán tört elő e tehetség, amely mindenképpen a veleszületett
genetikai adottságokra utal. Az első jelentkezésekor közzétett Bemutatkozás
szerint: "Verseket már 1945-ben írtam", ami viszont tévedés, mivel az 1949-ben
megjelent első kötetében, a Tünj el fájásban 1943-ból származó vers (Leszakadva)
is található. Másutt viszont arról vallott, hogy: "Gyermekkoromban, anélkül
hogy tudtam volna, mi a vers, csináltam magam is verseket". Ilyen mondókaszerű
rigmust írt tizenéveskori kórházi tartózkodásakor: "Sárga virág a réten,
választ várok a héten". (Fábián Lászlóné Nagy Izabella emlékezése).
A családfa-elemzés szerint Nagy László kivételes költői tehetségének
sem elődje, sem utódja nem volt a családban. (Ágh Istvánról később essen
szó.) Amin nem is csodálkozhatunk, hiszen az iskoláztatás hiánya és általában
a paraszti életmód e tehetség megmutatására nem igen kínált lehetőséget.
Ugyanakkor azonban olyan veleszületett adottságról van szó, amely a falusi
közösségekben is ismertté válhat, mint erre számos példa említhető. A Nagy
és Vas családban ilyenről azonban nem tudunk. A családi előzmények hiánya
látszólag az öröklődés ellen szól, mivel erre akkor szoktak gondolni, ha
valamely testi vagy szellemi tulajdonság halmozottan fordul elő a család
több generációjában. A zenei tehetségre is ez jellemző, éppen ezért
fogalmaztam meg a zeneszerző-géniuszok családfa-értékelése alapján e specifikus
mentális képesség piramis-modelljét. Tipikusnak mondható ugyanis, hogy
nagyapa jóhallása vagy szép hangja miatt kántor vagy kórustag lesz, fiát
már taníttatja zenésznek, ezért belőlük általában hivatásos muzsikus lesz,
végül az unoka Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van
Beethoven, Liszt Ferenc vagy Erkel Ferenc. Az ő gyermekeikben, s unokáikban,
ha vannak, a zenei tehetség hanyatlik és lassan visszatér az átlaghoz.
Ezzel szemben a költői tehetség a gejzír-modellt követi: a semmiből jön,
az egekbe tör, majd a semmibe (pontosabban az átlagosba) tér vissza.
A gejzír-modellért felelős öröklődést az ún. lappangó (recesszív) génekre
vezetem vissza. Az ember 23 pár kromoszómájában mintegy 100.000 génhely
van. Minden ember hordoz 5-10 olyan hibás vagy "szokatlan" gént, amely
az átlagosnak vagyis a "szokványos"-nak vélt megnyilvánulástól elütne.
Igen ám, de minden kromoszóma-helyre két-két gén kerül és a lappangó szokatlan
gén (a) hatását a másik, a szokványos gén (A) elnyomja. Éppen ezért is
beszélünk lappangó öröklődésről. Ha azonban két olyan ember talál egymásra
és nemz gyermeket, akik azonos helyen hordozzák e lappangó-géneket (tehát
Aa-k), akkor 25%-os az esély ezek összetalálkozására (aa) a leendő gyermekekben.
A fogamzáskor ugyanis a szülők a két gén közül csak az egyiket örökítik
át magzatukba, de hogy melyiket, az teljesen a véletlentől függ. Az ilyen
lappangó gének hatása tehát általában családi előzmények nélkül (ahogy
a betegségek esetében szokás mondani: derült égből villámcsapásként) jelentkezik.
A betegségek között a süketnémaság többsége ilyen lappangó génekre vezethető
vissza, e hallási fogyatékosság ezért csaknem mindig egészséges szülők
gyermekeiben fordul elő, közöttük azonban nem ritkán halmozottan.
A lappangó költői-gén hordozók gyermeknemzésekor sem csak egyszer várható
a költői tehetség megjelenése, hanem minden egyes fogamzáskor 25%-os ennek
az esélye. A testvérekben tehát halmozódhat e specifikus mentális tehetség
is. Ágh István költészete ennek szemléletes bizonyítéka. Ágh István életpályájának
alakulásában a költő báty példája-mintája, és az ezzel kapcsolatos szociokulturális
hatások bizonyára szerepet játszhattak. Számottevő költői tehetség nélkül
azonban ezek nem tették volna jeles költővé. A költő géniuszok testvéreinek
többségéből éppen ezért nem is lett poéta.
A nagy poéták gyermekeiben azután újra eltűnik e lappangó géneknek
a hatása. Az adott kromoszómahelyen két ilyen lappangó-gént hordozó személy
(aa) ugyanis általában olyan emberrel nemz gyermeket, aki ezen a
kromoszómahelyen két szokványos gént (AA) hordoz. Így a gyermekek már megint
csak egy ilyen lappangó gént hordoznak (Aa), ezért hatásuk nem nyilvánulhat
meg, tehát e tekintetben hasonlóak a nagyszülőkhöz.
A gejzír-modell pontosan megfelel tehát az itt leírt genetikai szabályoknak.
Nagy László családfájának értékelése tehát erős érvet szolgáltat a kivételes
költői tehetség lappangó öröklődése mellett. 1987-ben indult a világ eddigi
legnagyobb természettudományos vállalkozása: a HUGO-program, aminek keretében
az emberek összes, tehát mind a 100.000 génjét megfejtik. Így a kivételes
költői tehetségért felelős gének is bizonyára azonosításra kerülnek és
akkor az itt körvonalazott elméletem igazolható vagy elvethető lesz.
E családfának van azonban még két fontos sajátossága. Nagy László kivételes
költői géniusz volt, de felesége: Szécsi Margit is jelentős költői tálentumnak
számít. Ha a kivételes költői tehetségért felelős szokatlan gének csak
egy kromoszómahelyen fordulnának elő, akkor az ilyen egymásra találások
(aa x aa) után a gyermekeknek ugyancsak kivételes költői géniuszoknak (aa)
kellene lenniük. A valóság ezt nem igazolja, ami arra utal, hogy több kromoszómahely
lehet felelős e specifikus mentális adottságért. Így van ez a süketnémaság
esetében is, amely több kromoszómahely hibásgénjeire vezethető vissza.
(E fontos felfedezés magyar orvos, Csörsz Károly nevéhez fűződik). Éppen
ezért a süketnémák nem ritka összeházasodásakor sem feltétlenül kell gyermekeikben
a süketnémaság ismételt előfordulásával számolni.
A képzőművészi géniuszok családi halmozódása elég gyakori, elég a magyar
Markó vagy Ferenczi, illetve külföldön a van Eyck vagy Brueghel családra
utalni. Ebben a szülőről gyermekbe dominánsan átöröklődő géneknek lehet
szerepe. Nagy László képzőművészeti tehetsége közismert, úgy látszik ez
az adottsága átkerült a fiába is.
A 2x4+1 faktoros tálentum-modell
A tehetségtudomány, az ún. kreatológia kutatási eredményei szerint
négy képesség: az átlagost számottevően meghaladó általános értelmesség,
valamely specifikus mentális képesség kivételessége, a kiemelkedő kreativitás
és a sajátos motiváció, illetve ezek együttes hatása szükséges a kivételes
társadalmi teljesítményhez. E négy faktor a veleszületett adottságok és
a külső hatások eredője, éppen ezért is különítjük el a tehetség (vagyis
a kivételes adottságok) és a tálentum (tehát a kivételes képességek) fogalmát.
(Az adottságok: "Önarckép") Nagy László általános értelmessége (ún.
intelligenciája) kezdetben nem tündökölt. "Éltem e félvad életet, nehezen
törtem be az iskolában. A fegyelmet tán azért tűrtem, mert nagy volt bennem
a kiváncsiság. A "mester" keze alatt nem tüntem ki a többi közül, csak
szép- és helyesírásban, meg rajzban." Később súlyos betegsége (csontvelőgyulladása)
iskoláztatását is befolyásolta, több osztályt ezért csak magántanulóként
tudott elvégezni. Továbbtanulását édesanyja döntése tette lehetővé, ebben
rokkantsághoz vezető baja is bizonyára szerepet játszott. A költő erre
az 1957. évi eseményre így emlékezett: "Anyám egy délután eldobta a kapát,
mondván, kezébe veszi gyerekei sorsát. Ha már földünk s mindenünk a Banké,
a jövőnk ne legyen azé. Elnyargalt 15 kilométert Nyáradra nagyanyánkhoz,
rászedte, költözzön Pápára, hogy ott unokái, mint az öt ágon, polgáriba
járhassanak." S a "jó nagymama", a "szép és jó, egyenes járású, korán hadiözvegy,
takarékos és takaros asszony" eleget tett a kérésnek és az unokák gondviselője
lett Pápán. Így indult el Nagy László, majd később Ágh István az elsőgenerációs
értelmiségiek rögös útján. Nagy László emlékezete szerint: "Kezdetben szorgalmas
voltam, jelesen végeztem a polgárit. Érdekelt a képzőművészet, költészet
is, de festő akartam lenni. Már akkor Heine verseit környékeztem, próbáltam
fordítani. 1941 őszén a református kollégium kereskedelmi iskolájába iratkoztam,
nem a gimnáziumba, mert négy év latinját kellett volna nyáron megtanulnom."
Később az osztályzatai jelentősen függtek érdeklődésétől.
Minket itt most elsősorban specifikus mentális adottságai érdekelnek.
Nagy László már gyermekkorában kitűnt jó rajzkészségével, ami bizonyosan
öröklött adottság. Édesanyja is szeretett és tudott bizonyos szinten rajzolni,
amire fiai jól emlékeztek. Ezentúl az apai ágú rokonságban található Fejes
Ottó (VIII/5), aki bizonyára nem véletlenül lett címfestő és aki Nagy Lászlót
gyermekkorában a festővászon alapozására megtanította. A "bognár" Nagy-család
leszármazottjában, Nagy Lászlóban a kézügyesség is továbbélt, aminek köszönhetően
a fa és más anyagok megmunkálásában képessége az átlagost számottevően
meghaladta. A költői tehetség is egyre inkább mocorgott benne, de ezt sokáig
szemérmesen rejtegette. Éppen ezért, nem is ez volt az első választása.
Némi késedelemmel a képzőművészi pályán indult el 1946 őszén, tehát 21
évesen. Az Iparművészeti Főiskola grafikus szakára vették fel, majd átment
a képzőművészetire festőnek, ahol Kmetty lett a mestere. Hamarosan azonban
váltott: "Úgy láttam, hogy a vers mozgékonyabb, hogy teret és érzést és
történelmet néhány mozdulattal is megörökíthet. Ilyen gondolattal szegődtem
a vershez végérvényesen. Akkor, 1948-ban, a történelmi sorsfordulón és
olyan hittel, hogy a kétszáz éves magyar költészet álmai valósulnak meg
a társadalomban." 1946 decemberében jelent meg első verse a Népi Ifjúságban,
majd már a Valóság közölte hét versét (amit egy barátnője küldött el a
szerkesztőségnek) és egy rajzát. 1948 őszén ezért iratkozott be bölcsésznek
a budapesti egyetem magyar irodalom(szociológia(filozófia szakára, majd
a II. félévben orosz szakon folytatta tanulmányait (amit tudomásom szerint
sohasem végzett el). 1949-ben a könyvnapra ugyanis már megjelent első verskötete:
a Tűnj el fájás és 1950-ben, 25 évesen, József Attila díjat kapott. A sikeres
indulást a mesterség elsajátításának és a súlyos társadalmi ellentmondások
megélésének válságos évei követték.
A kreativitás részint veleszületett adottság, de jelentősen függ a
külső hatásoktól is. Fiatal költőtársaival "Esküszerűen elhatározták: új
költészetet teremtünk, nyelvileg is újat." Néhányuknak sikerült is. Nagy
Lászlónak segíthetett, hogy "Örököltem a játékosságot... magában a versben,
a vers felépítésében is alkalmazni tudom a játékot." Kereste az izgató
új és a klasszikus régi ötvözetét: "erőm szerint arra törekszem, ami még
nem volt... Költészetemben hagyományos az, amit nem tudtam átlépni. De
vannak formák és ízek, melyek a múlt költészetéből úgy íródtak belém, mintha
a génjeim örökölték volna." A kreativitásának egyik feltétele az érzékenység,
amelyet Nagy László a hétköznapi életben sokszor elviselhetetlennek érzett:
"Ki vert meg ekkora érzékenységgel? Vonszolva magamat, anyámhoz kiáltozok:
Szültél volna inkább egy márvány követ, egy márványkövet!"
Felismert tehetsége valóra váltásáért mindent megtett, tehát motivációja
különlegesnek mondható. Ahogy meg is fogalmazta:
"Dalolva szakadj meg, - dolgozz
biztosan s olyan hiún,
akár a haszonra lefogott,
zaklatott uránium."
(Tündér-arcokkal dőzsölő)
Nagy László tálentumának elemzésekor nem hagyható szó nélkül a kivételes
lírai és képzőművészi adottságok egybeesése. A képi látásmódnak mind a
költészetben, mind a rajzi-festői ábrázolásban fontos a szerepe. Így nem
véletlen, hogy számos nagy géniusz, mint Michelangelo, Goethe, Cocteau
volt képes mindkét művészeti ágban halhatatlant alkotni. A magyar műveszettörténet
is ismer ilyen kétirányú alkotókat, elég Kassák Lajosra utalni, de Petőfi,
Arany, Weörös rajzai vagy Kondor Béla versei is művészi szintűek.
(A külső körülmények: "Versben bujdosó") Az adottságok valóraváltását
segítő négy külső feltétel ellentmondásos volt Nagy László életében, de
végül is - ha, sok szenvedés árán is - segítették költői adottságainak
megnyilvánulását.
"Születtem, felnőttem
durva gaz-erdőben,
virág vagyok, attól félek:
csalán lesz belőlem.
Szaporodik évem
fényben, égdörgésben,
ecetért kell elcserélni
minden édességem."
(Az én szívem)
A családi hatások látszólag a művészpálya ellen szóltak, de az édesanya szokatlan elhatározása: "el a földtől" a tanulás révén, megnyitotta számára az utat. Az iskolai feltételek felnőtté válásáig nem voltak különösebben jók, de a magyar parasztságra a magasabb iskolai végzettség különben sem volt jellemző. Nagy László apja még rövid téli gazdasági továbbképzésére is büszke volt, s ez bizonyára befolyásolta is szemléletét. Édesanyja nagyon szeretett volna továbbtanulni, de erre apjuk korai elvesztése után, meg a hagyományos női sors miatt amúgy sem gondolhatott. Mégis, a kis Laciban már a falusi néptanító felfedezte rajzolási tehetségét és Pápán is rátalált azokra a pedagógusokra (Szathmáry Lajos, magyartanárra, A.Tóth Sándor, képzőművészre), akik segítették fejlődését és pályaválasztását. A kortársi hatások már inkább Budapesten érték és ezek egybe estek a II. világháború utáni évek különleges társadalmi kihívásával. Hiszen magára eszmélése társult a fordulat éve körüli nagy nekiveselkedéssel: a világ megváltoztatási - "megforgatási" igényével. Ugyanakkor sohasem tagadta a nagy elődök és kortársak hatását művészetére: "Igricek: rongyingűek, poéták: csodanyelvek, ivadékuknak jajos versekkel fölnevelnek." (Víg esztendőkre szomjas). A társadalmi feltételek költői indulását és gyors virágba borulását mindenképpen segítették. Viszont később ugyancsak a politika alakulása tette életszemléletét és költészetét pesszimistává:
"Emberek, mivé lettem!
Örömem elvesztettem.
Mikor mosolygok újra,
ki tudja, haj, ki tudja?"
(Virágének)
Dehát a költőknek gyakorta pokolra kell menniük különleges adottságaik
megmutathatóságáért és erre neki is kiadós alkalmai adódtak. Hiszen "A
költő... izzik a nyugtalanság mérgeitől." "A verseket nem játékból, hanem
kínlódások nehézségeiben írtam. Felelősséggel." Így gyakorta káromkodásból
épített katedrálist, máskor pedig versben bujdosott. (Versben bujdosó)
Ebből adódóan a "csodafiú-szarvas" Nagy Lászlóról írta Németh László:
"Lángész, aki nem lehetett boldog."
("Igy írlak versbe") Az alkotás lázában ő is megfogalmazza a géniuszok
irracionális hitét a versírásról: "Még azt se mondhatnám, hogy olyan nehéz.
Keresni, kutatni kell a megfelelő szót. S az ember legtöbbször megtalálja,
ha türelmes, állhatatos. De már nem hiszek abban, hogy én vagyok a versek
írója, valaki, vagy valami költözik belém, ő az igazi alkotó. Én csak eszköz.
Ez azonban mindegy. - " (Krónika-töredék).
Lorca művészetének elemzése kapcsán különbséget tesz a múzsa, az angyal
(nevezhetnénk géniusznak is) és a duende között. "A muzsa diktál, olykor
sug, az intellektust is fölébreszti, ám gyakorta ellensége a költészetnek,
mert túl sokat utánoztat, szögletes trónra ülteti a költőt, és elfelejteti
vele, hogy bármely pillanatban megehetik a hangyák, vagy egy arzénrák eshet
a fejére". "Az angyal malasztot ad, a mű erőfeszítés nélkül megvalósul."
A duende az valamiféle tüzes kobold. Míg az előbbi kettő kívülről jön,
addig a duende a "vér legutolsó szobájában van, s az igazi harcot vele
kell megvívni." A vér megnevezést akár a génnel is helyettesíthetnénk,
mivel a duende a veleszületett szenvedély, a vakmerő képzettársítás és
a belső feszültség eredője.
Az ihletettség során "Reménykedek, hiszek. Nem törődöm semmivel, a
világ híreivel, postával. Egész nap nem megyek sehova... Akárki bejön a
szobámba: zavar. Beszélnek hozzám: nem értem". "Sokan nem ismerik a feszültséget,
ami a költőben él munka közben. Kizárom a világból magam." (Napló, 1977.
június 8.). Versírás közben sírt és nevetett, sőt lefogyott (amit csuklója
ellenőrzésével regisztrált) - valóban önmagát áldozta fel a műért. Mind
az alkotási feszültség, mind a későbbi kimerülés korlátait érzi, adottságainak
valóra váltása tehát az önégetés egyik formája: "Istenem, mennyit tudnék
írni, ha... ha elernyednék. Elmotyorásznék édesdeden. Például, ha seggbe
rúgnám a formát, amivel meggyűlik minden esetben a bajom." (Napló, 1975.
augusztus 16.). "Csak hajnalban aludtam el. Hamarosan elkezdtem írni, folytatni,
amit tegnap este kezdtem. ...Nyíltan és bátran írok, nem érdemes gyávának,
rongynak lenni, főleg, ha igazságról van szó. Nem vagyok gyerkőce már."
(Napló, 1976. december 5.). Négy nappal később: "Szédelgek, mint a liba,
aki máklevelet zabált. Front van, óriási, meddig bírom. - ...Zabálom a
nyugtatókat... Nem bírom sokáig! 2 óra éjf. u. (Napló, 1976. december 9.).
Mindezekből következik a Naplójában olvasható megállapítása: "Egyetlen
értelmes kin: a szülés. A versírás nem egészen ilyen: kinlodunk, vérzünk,
s kevés a remekmű, de a remek baba sok." A magzatban-újszülöttben látja
a szerelem gyümölcsét, a legfontosabb emberi szeretet: az anya-gyermek
kapcsolat megtestesülését, a makulátlanságot (az éppen világra jövők patyolat
tisztaságát) és az emberi halhatatlanságot-végtelenséget. S így jut el
a korszerű humángenetika alaptörvényének (P = G ? E) költői megfogalmazásához
az Októberi napló című versében: "Földi a bölcső, égi a baba", ahol a bölcső
az embert érő külső-társadalmi hatásokat (E), míg a baba, az újszülött
veleszületett adottságait (G) érzékelteti.
A fogantatást is találó költői képpel érzékelteti: "Egy sejtecske megindul
a csóktól ezüstsisakos ostoros Attilaként, élén a halálraítélt, barkaillatú
tejút-hordának" (Jönnek a harangok értem). Hiszen valóban csak egy csillószőr-farkú
ondósejt (amelynek fején ott van az "ezüstsisak"-nak megfelelő akroszóma)
jussa a megtermékenyítés, a tejút-horda többi, sok milliós tömegének sorsa
a pusztulás. A fogantatás a csóknak, a szerelemnek köszönhető (ezért is
kell átmenteni "fogában tartva... a túlsó partra", ha léte végleg lemerül)
és a várandósság a jövő záloga:
"...mint az igazgyöngy
remeg az új pici:
gyöngyház(hasát a kismama
hófúváson is átviszi."
(Havon delelő szivárvány)
Magam fontosnak tartom a 2x4 faktoros tálentum-modell kiegészítését a +1 sorsfaktorral. Nagy László életútja is számos bizonyítékul szolgál e tekintetben. Ha 1936-ban jelentkező súlyos betegsége végzetessé vált volna, mint várták, akkor a modern magyar líra nélkülözné az ő géniuszát. Egyszer Bulgáriából hazatérve lekéste a repülőgépet, ami lezuhant. E szerencsés momentumok mellett azonban ellenkező előjellel említhető életmódja. Önpusztító szenvedélye: mértéktelen cigarettázása és betegségei, mintegy 34 éve vettek el tőle és a magyar kultúrától. Bekövetkezett, amitől tartott: a "halál megdarál". Ő is tele poggyásszal ment el, mint annyira becsült kortársai közül oly sokan, így Kondor Béla, Latinovits Zoltán, Huszárik Zoltán, Kormos István, Simon István. A tehetség a legnagyobb természeti kincsünk, sokkal jobban kellene vigyázni azokra, akiknek e természeti kincsből a legtöbb jutott.
A Krónika-töredék címen ismert naplójában az életnek ez az alapvető
követelménye sokszor megfogalmazódik. Az más kérdés, hogy a művész küldetése,
amely mindent alárendel az alkotásnak és különösen a magyar írástudók hagyományos
önsors-rontása ennek az óhajnak a valóra váltását nem igen segítette. Korai
halála ennek szomorú bizonyítéka.
Érdemes betegségeit és életmódját a főbb bajok szemszögéből sorba venni.
(A csontvelőgyulladás) Nagy László sem volt mentes a szokásos gyermekbetegségektől,
amelyek az ő életében már nem voltak oly pusztítóak, mint korábban. Sajnos
11 éves korában azonban olyan baj támadta meg, amely későbbi sorsára és
alkatára rányomta a bélyegét. Az Életem című írásában olvasható: "...1936
augusztusában... végzetesen nagy láz jött rám a réten" (mivel "A pásztorkodás
kitöltötte egész nyaramat.") "Délben már nem ettem, a mákgubós zsákra dőltem
és félrebeszéltem. Bal lábom is nagyon fájt. Csak napok múlva hívtak orvost.
Ő megvádolt, hogy zöld almát ettem. Izzasztást ajánlott, vasbort írt receptre.
Tíz napig izzasztott anyám, vizet nem adtak. Csak ritkán voltam észnél
a láztól. A pápai doktorok levágták volna a lábam. Rokonunk, aki ott lakott,
autót szerzett. Pest fele egy csárdánál apám hozott egy hideg fröccsöt,
különben meghaltam volta. Verebély-klinika, éjszaka, főzik a műszereket.
Lekötnek, éteres kosár alatt számoltatnak. Reggel fölébredve tapasztalom,
hogy megvan a lábam... Apám belopakodik: Nem fáj a bábó? (a láb). Elmondja,
csontvelőgyulladás volt, hogy erős a szívem, azért bírtam ilyen sokáig,
hogy ebbe egy bivaly is beledöglött volna a professzor szerint". "Szeptember
végén már iskolába jártam. Októberben már szaladgáltam. November végén
elsápadtam újra. Este a ló faránál elszédültem. Csak decemberben, a hóesésben
nyírgalt velem a kehes ló az állomásra. Pesten megvéstek ujra, tán az idegeket
is elmetélték. Csak behajtani tudom a lábam, kifeszíteni nem. Madzagot
kötöttem a lábfejemre, rángattam, hogy helyre hozzam. A doktor azt mondta:
Kár. Azóta járok járógéppel. Aztán jöttek a csavarások felnőtt koromban,
bensőmben is. A vadkörtefa erős és bőven terem, bár hármat csavart rajta
a szél."
Az első csavarás, amely életre szóló rokkantságát okozta, az orvosi
ellátás hiányosságával is kapcsolatos lehet. A doktor nem ismerte fel a
baj igazi okát, a bal alsóvégtag kezdődő csontvelőgyulladását és az időhúzás
a kór elhatalmasodásához vezetett. A csontvelőgyulladást általában a gennykeltő
baktériumok okozzák, de ritkábban a tifusz kórokozója is szóbajöhet. Emiatt
érdemes a forrást megemlíteni: "A völgy tövében gyöngyözött fel, kávátlan
kis kútnak látszott, moha- és nefelejcsgyürűben. Hasra fekve ittam belöle.
Legutobb 1936 augusztuságban, mikor végzetes nagy láz jött rám a réten."
A pusztai forrás vize esetleg közvetíthetette a tifusz-fertőzést, noha
Ágh István más hasonló esetről nem tud. Mindez nem zárja ki ezt a lehetőséget,
mivel a csontvelőgyulladás ugyan fertőző kórokozóra vezethető vissza, de
csak egyedi megbetegedéseket idéz elő. A ragályosság e kórra nem jellemző.
A csontvelőgyulladás főleg gyermekekben, náluk is a pubertás korában fordul
elő és az alsóvégtag hosszúcsöves csontjait (a síp- és combcsontot) támadhatják
meg a vér útján terjedő baktériumok. A kisfiúnál észlelt tünetek megfelelnek
a várakozásnak. Ha a kórokozókat a szervezet nem tudja elpusztítani, akkor
a látszólagos gyógyulást visszaesés követheti. Ilyenkor elhalt részek távozhatnak
a beteg csontból, ahogy Ágh István is emlékezett: "Újra operálták a Fővárosi
Gyermekkórházban. Holt szilánkok jöttek lábából, ahogy vésték e csontot.
A harmadik műtét végén skarlátot kapott, elvitték a Stefánia úti járványkórházba.
A lába megbénult, azután csak géppel tudott járni... Lába miatt szüleim
nem számíthattak arra, hogy paraszt lesz." A novemberi visszaesés magyarázata
a lappangó kórokozók újbóli elhatalmasodása lehetett, amely ellen akkortájt
- az antibiotikumok hiányában - keveset tehettek. Az alsóvégtagok egyik
mozgató idegének a sérülése lehetett műtéti eredetű (ahogy a költő gondolta),
de lehetett a betegség szövődménye is (pl. sipoly miatt). E "csavarás"
életre szóló következményekkel járt. Főleg testileg, mivel e betegség igen
fájdalmas és a szenvedésen túli következményei is súlyosak, hiszen a járógép
mozgását és mozgásterét korlátozta. Az orvosokkal szembeni viszolygásának
és félelmének egyik okát bizonyára itt kell keresni. Később, a tizenéves
kor önmagára-eszmélésekor és más kihívásaikor bajának lelki kihatásai is
lehettek, megmagyarázva zárkózottságát és személyiségének többi jellegzetességét
("nekem a kérés/ nagy szégyen/ adjon úgyis, ha/ nem kérem." Adjon az Isten).
Maga is felismerte testi valója és a magatartása közötti összefüggést:
"Savaim, sóim, szép fele-vállam
elhagyva fájok emberien:
jussomért, legjobb részemért hajtok
csonkán e mindig hiánnyal síró,
szimmetriásra tervelt világban"
(Fejfáknak fejfa)
A fiatalember önvédelmi reakciójaként foghatjuk fel felsőtestének erősítését,
amely a mai testépítés korai megnyilvánulásának felel meg. Felsővégtagjainak
izomzata ezt csakúgy igazolta, mint a 165 cm testmagasságú és 55-57 kg
körüli testsúlyú férfi 106 cm-es mellbősége. Így felsőteste a birkózókéhoz
hasonlított. Sérült alsóvégtagjának inaktivitása ugyanakkor szerepet játszhatott
az 1967. novemberében bekövetkezett combnyaktörésében is.
(Neuraszténiás csömör vagy gyomorfertőzés?) Nagy László 1975. február
14-től 1978. január 29-ig vezetett Naplója orvosi szempontból egyedülálló
lehetőséget kínál betegségeinek rekontsrukciójára és értékelésére is. Életét
gyakorta megkeserítették gyomorbél-rendszerének betegségei, amelyek elsősorban
hányásban és gyomorfájásban nyilvánultak meg. Az ismert tünetek alapján
e bajának most háromféle magyarázata adható meg.
A neuraszténia-neurózis magyarra idegérzékenységként, ideggyengeségként
fordítható. Főbb tünetei a túlérzékenység és ingerlékenység, a fáradékonyság,
az alvászavar, valamint a szexualitás zavarai. Adjuk át a szót megint a
költőnek: "Magam hasonlítottam a fához, felületes írói, fogás... Ő százszorta
jobban birja a rosszat, szép arany-zöld vitéz. Láthatólag semmi kényesség
benne. Tekintve érzékeimet, melyek annyiszor vertek meg csömörrel, hasonlítok
a lóhoz inkább. Kényességemmel sokszor megbántottam szüleimet. Nemcsak
az eleven, de a feketére sütött vér is iszonyatott keltett bennem. Kezdetben
a sárga színt se tűrhettem, különösen a nyers tojásét. Túros rétest, ha
tojástól sárgállt, nem ettem." Az ünnepi gácsért sem állhatta. "Akkor találtam
ki az első verset: Réce, réce, kanréce/ nem köll nekem ebédre!... Megesküdtem,
soha ilyen húst nem eszem. Megkiséreltem ugyan többször, még a mája is
kifordult a számból... Tulajdonképpen nem is a húst, hanem a szart és a
bomlást utáltam. A csúnya élmények után képzeletem megrontotta a legtisztább
ételt is előttem." Így gyakorta fogalmazódott meg enne, hogy "Mannával
kéne élnem". Ha megundorodott valamitől, azt újra nem ette meg. S mint
a Naplóból kitűnik, számos alkalommal találta büdösnek, romlottnak az ételt,
és ezért óvakodott tőlük. Mégis olyan gyakran volt ételmérgezése, hogy
valószínűleg ezek nem is mérgezések, hanem inkább lelki megundorodások
lehettek, amelyeket általában hányás követett. A hányás nála olyan mindennaposnak
és természetesnek tűnik, mint másoknál a böffenés. "Rettenetes napom a
mai, már hajnalban éreztem, jön a meleg. Álmomban rázkódtam, fölébredtem,
recsegett mindenem, persze ilyenkor legelőbb gyomrom rosszalkodik. Egész
nap alig ettem valamit, csak vajas kenyeret, sört iszogattam. Sokszor hánynom
kellett. És ilyenkor soha nincs idegnyugtató! Délelőtt csaknem szétdurrantam."
(Napló, 1975. július 2.). Az ismétlődő hányások hátterében esetleg nyelőcső
"reflux" (az étel kóros visszafolyása a gyomorból) is állhatott. A 60-as
években kivizsgáltatta magát, de csak gyomorsav-túltengést találtak nála.
A gyakori hányások során a gyomorsav sokszor a torkát is fölmarta, sebessé
tette. "Csak reggelfelé aludtam el. Teljesen éber voltam, tán azért is,
mert iszonyúan égett a gyomrom, sőt a gégém is, szódabikarom pedig nem
volt." (Napló, 1975. november 9.). A gyomorégés gyakorta súlyos görcsös
fájdalomba torkollott: "Most pedig olyan hascsikarásom van, alig kapok
levegőt. Egészen jól voltam pedig. Nehezen írok, csak nyöszörgöm." (Napló,
1975. november 19.). "Mint aki eszét vesztette, olyan vagyok a fájdalomtól...
Félóránként szívtam el egy cigarettát." (Napló, 1976. január 3.). "Délután,
úgy 5-7 között rettenetes hasgörcseim voltak, megint a hegyes kések, igazán
jajgattam és kétségbeestem. De elmúltak a kínok. Sajnos, elfáradok ilyenkor,
a versre nincs már erőm." (Napló, 1976. február 15.).
Emésztőrendszerének e túlérzékenysége tehát lehetett az ideggyengeségéből
következő túlérzékenység: ún. gyomorneurózis részjelensége. A másik lehetséges
magyarázat, amelyre Nagy László is gondolt a nikotinmérgezés. A mértéktelen
dohányzás a gyomor-bélrendszerükben érzékenyekben okozhat a nála tapasztaltakhoz
hasonlót.
A harmadik, legvalószínűbb oka bajának egy újabban felismert fertőző-kórokozó
lehetett. Meglepő módon Nagy László is gondolt erre: "Az éjjel fölébredtem,
nagyon szomjaztam, egy lengyel szamócakompót, amit a hütőben találtam,
kedvemre volt. Felét kanállal bevedeltem. Reggelre megerjedt gyomromban
a sok édesség. Bűzlöttem, akár a cefre. Többször előfordul, hogy a cukor,
csokoládé, cukros étel megerjed bennem. Valami őrült mikroorganizmus lakik
a gyomromban!" (Napló, 1976. március 2., kedd). Az újabb kutatások szerint
a gyomorgyulladás legfőbb kórokozója a gyomor nyálkahártya mucint termelődő
sejtjeiben szaporodó Helicobacter pylory nevű, spirális baktérium. Az általa
okozott gyulladás képe megfelel a Nagy László által közölt panaszoknak,
de az ő életében még nem volt mód e kórokozó azonosítására.
Nagy László nagyon érzékeny volt az időjárási frontokra is, különösen
a melegekre. Ilyenkor, ahogy írta, jött az "ámolygás", az amúgyis állandó
álmatlansága szörnyűvé erősödött. Vágyai között éppen ezért gyakori: "Szeretnék
nagyot aludni". Az öngyógyítás számos eszközével élt a Nektár sörtől a
gingzeng teán át a Béres-cseppekig. Mindezt azonban sajnos tetézte az altatók,
nyugtatók, fájdalomcsillapítók mértéktelen használata, felemás eredménnyel.
Mindezt maga is tudta, ezért a gyógyszerekről számos alkalommal próbált
leszokni - sikertelenül.
(A szélsőséges kedélyállapot) A szélsőséges kedélyállapot vagyis az
alkotást kísérő lázas, "feldobott" állapot, majd az ezt kísérő kiégettség,
lehangoltság, "depresszió" olyan gyakori a nagy művészek között, hogy szinte
a géniuszok "foglalkozási betegségének" tekinthető. Nagyon széles az átmenet
azonban a még szokványosnak tekinthető kedélyállapot hullámzás és a már
kezelést igénylő mániás-depresszió vagy depresszió között. Éppen ezért
is szokásos újabban inkább szélsőséges kedélyállapotról beszélni a stigmatizáló
pszichiátria betegség megnevezés helyett.
A Napló feljegyzései drámain érzékeltetik Nagy László szélsőséges kedélyállapotát.
Itt először az 1976. december 21-e és 26-a közötti időszakot mutatom be.
"Éjjel is versek jártak fejemben. Nem győzöm őket erővel. Sok új vers.
Így mostanában, sőt régen se voltam így. 46-ban egy nap írtam 9-et, de
ezek rosszak voltak. A Versben bujdosó leadása előtt 3-at írtam egy nap:..."
(Napló, 1976. december 21.). "A Verseim versét pallérozom. Sűrítenem kell.
Nagy pesszimista vers lesz ugyanis. Kétségbe vonja az eddigi fejlődést.
Sőt, véteknek tartja. Valahol, lehet, mikor a fáról lejöttünk, kezdődött
minden rossz. Állatnak kellett volna maradnunk, az állat jobb, mint az
ember. - Ronda nagy képmutatás ez a karácsony is. - Szédelgek egész nap,
mert már legalább tíz napja nem alszom, csoda, hogy élek. És csodák csodája,
hogy verseket írok örökké - bárhova nézek, bármerre kisiklok is gondolatban:
verset találok - csak meg kell írni." (Napló, 1976. december 22.). "Még
az éjjel megírtam 2 verset,..." (Napló, 1976. december 23.). "Nem aludtam
megint, csak reggel körül szenderegtem. Dolgozott a fejem egész éjjel.
Legépelek 4 verset. ...Fáj a gyomrom. Hulla vagyok. Talán most már tudok
aludni! fél 3." (Napló, "1976. december 24.). "Egész éjjel ültem az ágyon,
káromkodtam az álmatlanság miatt - szent karácson éjszakáján! Minden, de
minden átjárt rajtam! Közben verseket is javítgattam, szavakat csináltam.
Mennyi új verslehetőség is! ... Egészen lebegős vagyok. Látok még gyufavirágot
is nyílni lilán!" (Napló, 1976. december 25.). "Éjjel 2 körül kihánytam
mindent, csak úgy kopogtak a nyugtató tabletták a porcelánkagylóban. ...Tehát,
mindent kiokádtam, és ezután édesen aludtam egészen 10 óráig! Két hét óta
az első jó alvásom. Már nem fogok elpusztulni, legalábbis mostanában."
(Napló, 1976. december 26.).
Máskor is gyakorta szenvedte meg az alkotás mániás fázisait. Így 1976.
augusztus 29-én írta: "Alig aludtam, a versek jártak az eszemben. Szüntelen
korrigáltam őket forgolódva az ágyban. Jó dolgok jutottak eszembe, így
nincs okom a méltatlankodásra... - Egész nap itthon, elkezdtem egy másik
verset, a Dedikációt. Jól ment, kedvemre verseltem." De a következő nap,
augusztus 30-án, már így panaszkodott: "Szörnyű éjszaka, reggel 7-ig nem
aludtam. Pedig a valeriánából 6-ot bevettem. Mégis: pattogtam az ágyon.
Közben verssorokat írtam fejben. Örökké korrigáltam a verset, ami este
úgy látszott, hogy kész. De éppen ez az éjszaka kellett a szörnyűségeivel,
nélküle nem lett volna ilyen jó (relatív dolog)..." Némelykor az ihletettségnek,
mint már szinte kóros jelenségnek adja plasztikus leírását. "...Angyali
napom volt: lebegtem. Már majdnem angyal vagyok: van szabad akaratom, testem
alig." (Napló, 1976. március 26.). "Rekord: reggel 6-ig nem tudtam elaludni.
Fejemben a vers, forgatom, igazítom, javítom. Más versek, vers-sejtelmek
jönnek, nem hagynak békén. 2x4 sevenaletta, 1 darab elenium -, meg se kottyan.
Hajladoztam az ágyban, hogy elfáradjak: nem sikerült. Nyakam az ágy karfáján
megfájdult, s végre elszunnyadtam. Sok cigarettát elszívtam. - Fölkeltem
9-kor a takarítás miatt. Boldogan lebegtem, jót reggeliztem, legépeltem
a verset. M.-nak tetszett. A szerkesztőségben leírattam szépen. Nagy versnek
tartják." (M = Szécsi Margit, felesége)" (Napló, 1976. április 5.). "Feszültség
még erősebb. Hiába szedek bármit. Közel vagyok az őrülethez. Pofám is rángatózik."
(Napló, 1975. július 6.).
S a mániás alkotói fázis után jön a depresszió, amely nála sem ritka,
így 1975. június 25-én írta: "Ma "depressziós" vagyok... Semmi erő bennem,
a tollat alig bírom." 1976. január 12-én pedig a következő sorok olvashatók
a Naplóban: "...az írástól félek. Eltelt a nap, tettem-vettem, rendezkedtem,
farigcsáltam, köszörültem a faragó kést. De a papír fölé ereszkedni nem
mertem." "Tiszta idő. - Jót reméltem ettől a naptól, s íme: alig élek.
Lehet, a versbe belebetegszem? Nagyon tehetségtelennek tartom magam. Félek
az írástól, menekülök az íróasztaltól. Ha versre gondolok, végigfut rajtam
a hideg." (Napló, 1976. február 9.). "Szörnyen levert vagyok ma is. Étvágyam
nincs... Még nézni sincs kedvem. Munkához egyáltalán... Álmatag és émelygős
vagyok..." (Napló, 1977. január 16.). "Olyan árva és esendő vagyok, hogy
ez már gyalázatos képtelenség... Nincs erőm semmihez. Kiesik a toll a kezemből...Ténfergek,
asztalhoz ülök, lefekszem, alszom, így megy egész nap. Már majdnem azt
gondolom, jó volna elaludni örökre. Semmi étvágyam." (Napló, 1977. február
6.).
Nem véletlenül kutakodott az Elhullt bolondok nyomán Balassitól Latinovitsig,
hiszen a magyar művész sors neki is kijutott. Csak kivételesen adatott
meg neki az a harmónia, amiről a Naplóban 1976. március 13-án beszámolhatott:
"Nagyon jót aludtam. Érdekes, mostanában nem álmodok. Mára teljesen megváltoztam.
Egész napom nyugodt és szép volt. Foglalkoztam a kastélyos verssel... -
Megjött az étvágyam, jóízűen eszegettem a sült kolbászt, sok narancsot
hámoztam magamnak, teákat főztem. Ebéd után aludtam... - Este új szavakat,
sorokat írtam a vershez." Éppen ezért is írta 1975. november 10-én: "Ha
egészséges vagyok, minden jó."
(Életmódja) Az életmódot meghatározó "szent-háromságnak" a táplálkozást,
az élvezeti cikkeket és a mozgást-pihenést tartjuk. Táplálkozásában elég
válogatós volt, de azért gyakorta követte a paraszti konyha sajátosságait:
kedvence a szalonna, a tojás, a disznósajt, sült kolbász, zsíroskenyér,
káposzta, stb. volt. Rendszeres, de általában mértéktartó borfogyasztó
volt, legalábbis a Napló írásakor. A töményitalozásra csak ritkán, inkább
társaságban került sor. A Naplóban csak elvétve találhatunk olyan feljegyzést,
mint 1975 május 12-én ("eléggé ittas vagyok") vagy 1976. január 13-án,
kedden, ("...Most ittas vagyok. Miért? Három hétig nem tudtam írni. Szétrázott
a szigligeti klíma, mint kövesút a rossz szekeret. Gyenge voltam, borzasztóan
búskomor.")
Sajnos a cigarettázásnak rabja volt. Már tizenéves korában rászokott,
ráadásul a legerősebb Philip Morrist szívta. Napi fogyasztása függött a
munkától, lelkiállapotától, de mindenképpen szenvedélyes dohányosnak számított.
Sajnos ezt sohasem tudta feladni, mivel alkotókészségét befolyásolta volna,
ugyanakkor a cigarettázás fontos oka lehetett mind gyomor-bél panaszainak,
mind a koszorúerek korai beszűkülésének. Maga is érezte e szenvedélyek
veszélyességét:
"Nikotin ikrásodik számban,
a csikkek szétmásznak szobámban.
A szesz kék tüzein keresztül
idegeim lármája zendül.
Alkohol nincs ami ledöntsön,
valami szörnyűt tervez az ösztön!"
(Vérugató tündér)
A rendszeres és mértéktelen kávéfogyasztás is jellemző volt rá. Agyának
e mesterséges csiholása részben magyarázatát adhatja idült álmatlanságának
és az altatószerek rendszeres használatának. Együttesen pedig ezek olyan
ördögi kört jelentettek, amely egészségromlásának örvényéhez vezetett.
Életmódjának értékei közé sorolható testedzése, a tornát (fekvőtámaszt)
és jógát rendszeresen gyakorolta. Emellett nagy szerencséjére, istenadta
tehetségének és a családi indíttatásnak köszönhetően, a kézimunka szeretete
és művelése egész életében elkísérte. A fúrás-faragás, az esztergálás,
a barkácsolás rendszeres kikapcsolódást biztosított számára, így neki megadatott
a kimerítő szellemi munka harmonikus ellentétpárja: a fizikai munka, vagyis
az agyi regenerációt segítő "bütykölés". Emellett rendszeresen aludt délután
is, ezzel próbálta kóros álmatlanságát kompenzálni.
(Halála) A Naplóban egészségi állapota - az alkotás gondjai-sikerei,
a tények: találkozások, utazások, szórakozások, stb. és az álmok mellett
- központi téma. Szív és érrendszeri betegségéről azonban csak elvétve
történik említés (1975. március 25-én vérnyomása 180/90 hgmm), noha a gyakori
késszúrásszerű és felfelé kisugárzó gyomorpanaszainak a hátterében koszorúér-görcse
(ún. angina pectorisa) is állhatott. Például 1975. július 14-én a születésnapján:
"Éjfél után, 2-3 közt... fájdalmaim voltak... Ólomfa nőtt bennem, hasamban
a gyökere, mellemben (középen) s nyakamban a törzse, fejemben a koronája.
Olyan nehéz fájdalomfa, moccanni alig bírtam. Még a tenyerem közepe is
fájt." Maga is tisztában volt a lehetséges kórokokkal. "Kár, hogy a dohányzást
nem tudom mérsékelni, sok bennem a méreg, és ez öli az energiát... Bal
oldalamban szúrás, tán a gyomorról sugárzik, mert mintha a szívem is fájna."
(Napló, 1976. június 9.). Természetesen mindez kedvezőtlenül hatott alkotókedvére
és személyiségére. "Kard a szívemben. Eddig sugárzik hasamból a fájdalom.
Reggel már éreztem, délre alig tudtam szólni. Sok minden beszedtem ellene...
Lehet, hogy én is inni fogok újra. Bezárkózom újra. No de, erről majd máskor!
Össze kell szednem magam." (Napló, 1976. szeptember 21.). A túlfűtött alkotási
láz természetesen nyomot hagyott érrendszerén is: "8-kor keltem, pedig
csak fél 6 körül aludhattam el. Az éjszakát hánykolódva, teljesen ébren
töltöttem. Elszabadult a pulzusom, teljes erővel és igen gyorsan vert,
képzeletem is annyira működött, kiabálni szerettem volna." (Napló, 1975.
június 27.).
Orvosi szempontból ritka lehetőség a szívinfarktus előzményeit olyan
pontosan nyomon követni, mint ahogy a Napló 1978. évi leírása kínálja.
S ez nincs Nagy László ellenére, hiszen azt írta: "ezek a följegyzések
csak emlékeztetők (, ha nem nekem, akkor másnak". Érdemes arra is utalni,
hogy 1978 végzetes januárja előtt, 1977 decemberében három hetet a szigligeti
alkotóházban pihenéssel töltött: "Ebben a három hétben csak játszottam,
nagyon rámfért". De térjünk rá életének szomorú fináléjára: "Reggel már
éreztem, rossz napom lesz. Furcsa idegesség remegtetett... beleállt a kard
a bal oldalamba, hasamtól a szívemig szúrt..." (Napló, január 5.).
"...Igen nyomott nap a mai..." (Napló, január 12.). "...Szörnyű álom...
Melegfront, igen megvisel..." (Napló, január 13.). "...Érzi hasam a frontot:
bal oldalamban kés." (Napló, január 16.). "...Megpuffadt a hasam, biztos
megint front van." (Napló, január 21.). "Majdnem elpatkoltam az éjjel,
fuldoklásra ébredtem, hajamról is csöpögött a víz. Forgolódtam, ülni szerettem
volna, karjaim fájtak, gyomromtól a fejem tetejéig tompa fájás. Verejtékezve
kinyitottam az ablakot, sokáig szellőztettem. Aludtam 10-ig. Semmi erőm
egész nap... M.-tal kisütöttük, hogy ez influenza, már a múlt hét derekán
éreztem, a szüntelen álmosság is erre vall." (Napló, január 22.). "Rosszul
gondoltam az este, hogy a javulás, pontosabban a gyógyulás útjára tértem...
Teljesen erőtlenül." (Napló, január 23.). "Alig javulok. Fél 11-ig aludtam...
Kávézás után újra ágyban, kettőkor pirítok két szelet kenyeret, kínosan
nyelem. A bolgár csergével betakarózva is borzongok. Ez nyilván az időfronttól
van. Ha nagyot lélegzek, csaknem szétreped a mellkasom. Ennek okát nem
tudom. - ...Lázam 37,9, ilyen magas még nem volt. Nem tudom, mit jelent.
Azt-e, hogy a szervezet összeszedte magát és támad? Bár így volna." (Napló,
január 24.). "Átok ez a betegség, az ágyban is másképpen fekszem... ...estefelé
fázni kezdtem. Fél 7-kor lázmérés: 38,4 - ez több, mint a tegnapi. Lesújtó.
Azonban: majd csak megbirkózom a betegséggel. Mellemnek teljes szélessége
fáj, de a lélegzés már nem oly nehéz." (Napló, január 25.). "...Nehéz nap.
Milyen részeim fájnak? Hajam, szemem, fogam, nyakam, hónaljam, mellkasom,
ágyékom, általában bőröm, s néha egy-egy lélegzet-elállító villám bennem.
Fél 7-kor 37,8 a lázam... Fázom." (Napló, január 26.). "...Egész múlt éjjel
izzadtam, ettől sokat javultam. Étvágyam igen közepes. Láz: 37,3..." (Napló,
január 27.). " Hát ma mi történt? Talán meggyógyultam... De ne kísértsem
az Istent, a sorsot." (Napló, január 28.). "Esett az eső reggelre. Én fél
11-ig húztam az alvást izzadozva. Gyenge vagyok még." (Napló, január 29.).
S 1978. január 30-án meghalt. Előző nap részt vett a Kassák Klubban
Szécsi Margit versmondó estjén. Éjjel 1 órakor még telefonon beszélt valakivel.
Viszont Szécsi Margit elmondása szerint "Reggel nyolc óra tájban hallottam,
hogy erősen hörög. Bementem, mondta, rosszul van. Nehezen lélegzett. -
Hívom a mentőket. - Nem bírom ki addig - mondta László. Próbáltam segíteni,
mert egyre nehezebben kapott levegőt. Segítettem felülni, vicsorítva erőlködött,
a szája habzott, visszahanyatlott. A mentők elég hamar megjöttek. De abban
a pillanatban, ahogy beléptek, az egyik szeme mintha már megmerevedett
volna. Engem kiküldtek. Nem tudom, mit csináltak. Öt perc múlva behívtak,
s mondták: nem tudnak segíteni."
A leletek és a kórboncolás értelmezése egyértelmű: "időzített aknaszíve"
(Illyés Gyula) felrobbant. A szívkoszorúerek beszűkülése miatt gyakorta
lehetett a szívizomzatában vérellátási hiány, amely gyomor- és mellkastáji
fájdalommal járt. A szívkoszorúerek szűkülete egy ídő után olyan szintet
érhetett el, hogy a vér az érfalon belül megalvadt (ezt nevezzük trombózisnak)
és a vérellátási zavar a szívizomzat elhalását okozta. Valószínűleg 1978.
január 22-ére virradó éjszaka volt az első szívinfarktusa (a szövetpusztulás
okozta lázat(hőemelkedést hitték influenzának), amit január 29-én követett
a második, a végzetes.
A kórtörténet sok szomorú tanulsággal szolgál. Koszorúér-szűkületének
romlását orvosi kezeléssel (meg persze életmódváltással) bizonyosan lassíthatták,
sőt megállíthatták volna. Miért nem segítettek az orvosok? Maga írta Naplójában:
"Orvost kéne hívni, jót, de ilyen nekünk nincs." Valóban?
Sejtette sorsát, hiszen az általa kiadás alárendezett, de már halála
után megjelent Jönnek a harangok értem címadó írásában jövendölte: "Megmossa
anyám hajamat - utoljára mossa - nyárfahamuból készült lúgban, hogy majd
ezüstben zengjen az én fejem is, mint bozontja az ezüstnyárfának. Kivasalja
ingemet is utoljára, és búcsúzom immár. Agyő, ti őszi legyekkel bundás
legbelső részek, ti istálló- és konyhafalak. Megyek már az iskolák boltívein
is túlra, országútnál is hosszabb kova-szagu útra... Elejtem a verset.
Majd jöjjenek el értem a harangok."
Mégis, magam inkább Lorcáról írt sorait érzem idevalónak: "Mikor
kisérték a csendőrök, a szeme könnyes volt, azt mondják. Félt volna a haláltól?
Nem hiszem. A riadalom nem a férfié lehetett, hanem a költőé. A megíratlan
dalok, a füstté vált ábrándok, tervek mardosták azokat a fekete szemeket.
Nincs bocsánat a halálnak."
Köszönetnyilvánítás. Hálás vagyok Ágh Istvánnak a kézirat elolvasását
követően adott fontos információkért és tanácsokért, valamint Nagy Andrásnak
a családjuk életéről nyújtott tájékoztatásért. Köszönöm Dr. Losonci Andrásnak
a patográfia értelmezéséhez nyújtott segítségét.